Dejta sin släkting??
04.11.2024
Hej! Jag är på g med en kille och det går väldigt bra. Vi tar det långsamt men säkert. Vi har inte pussats och sånt än för vi är inte ihop ännu. Dock sa min mormor att jag kanske är släkt med honom. Att han är min mormors kusins barnbarn. Alltså hans morfar är min mormors kusin. Hon var inte helt säker men något liknande, kanske småkusin istället för kusin. Är detta konstigt???? På vilket sätt heter det att vi är släkt ( pyssling,syssling…)??, har det några ”side effects” ifall man typ får barn? Hej
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
05.11.2024
Hej!
Tack för din fråga. Vad roligt att du hittat en kille som det går bra med. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att ni är släkt. Även om det skulle visa sig att ni är det så har ni ju inte vuxit upp med den kännedomen, dessutom är ni inte nära släkt eftersom ni endast är sysslingar.
Det är upp till dig och den här killen att bestämma om ni är okej med att vara tillsamman även om det nu råkar visa sig att ni delar släktband. Själva barnfrågan behöver ni nog inte fundera på alls i nuläget. Om ni någonsin kommer till den punkten i ert förhållande att ni vill ha sex med varandra så gäller det bara att skydda sig (något man alltid ska göra oavsett om man är släkt eller inte).
Skulle det vara så att ni håller ihop långt upp i vuxen ålder och barnfrågan börjar bli aktuell så är det bara att prata med en läkare om era tankar och funderingar. Sysslingar som skaffar barn ihop är sällan något större problem och kommer oftast inte med fler risker än något annat sorts barnskaffande. Det är främst när flera generationer i släkten har skaffat barn tillsammans med kusiner och sysslingar som det kan bli problem förr eller senare. Men så är det ju inte i ert fall.
I nuläget vet du ju inte ifall ni verkligen är släkt så min rekommendation är att du fortsätter tala med den här killen som vanligt. Ni verkar ju ha något väldigt fint och bra på gång. Skulle det visa sig att ni är avlägsna släktingar så måste ni helt enkelt bara prata om saken och fundera igenom hur ni vill gå vidare.
Försök att inte ta någon stress!
Kram <3
Rosanna