Fast vid 505 pt 2
03.06.2024
Hej! Jag skrev i januari 2023 om att jag hade gillat denhär killen sedan början av 7an (gick nyss ut 9an) och att jag trodde att min vän även gillade honom. Jag pratade med henne om det och det visade sig att hon inte gjorde det. Senare berättade jag åt honom att jag gillade honom och han kände samma mot mig. Vi var på g i några månader men det slutade sedan för att jag var ganska blyg med honom och han la knappt någon energi i ”relationen”. Vi pratade inte på jättelänge men sedan i vintras blev vi vänner igen. Vi pratade en del i skolan och skrev ibland (som vänner!!). Han hade en flickvän men nu för några veckor sedan gjorde de slut. Nu de senaste dagarna har jag insett att jag börjat gilla honom igen. Vet inte alls vad jag ska göra för jag vill ju inte heller börja något nytt när de nyss gjort slut. Vad ska jag göraaa? Going back to 505????
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
04.06.2024
Hej!
Det låter som att du kan ha något spännande på gång med den här killen. Ibland kan man behöva bli lite mer bekväm i sig själv och mogna lite i relationen före man kan gå vidare till nästa steg. Det kan hända att ni inte var redo för något seriöst när ni hade på g tidigare, tiden var helt enkelt inte rätt just då. Men om det fortfarande känns som att du har känslor för den här killen så tycker jag absolut att du ska fortsätta utforska dom.
Det är kanske bra att ni varit kompisar och utforskat er relation på ett mer vänskapligt sätt nu under en tid. Det gör säkert att ni inte är lika obekväma och blyga med varandra längre. Ni har fått öva på att kommunicera och lärt er nya saker om varandra utan pressen av en romantisk relation. Det verkar som att ni byggt upp en bra grund för något mer än bara vänskap.
Jag tycker absolut att du ska lyssna till ditt hjärta och din magkänsla. Kom ihåg att man bara har en chans att lyckas ifall faktiskt försöker. Därför vill jag uppmuntra dig att fortsätta ha kontakt med den här killen och när det känns bekvämt kan du t.ex. föreslå att ni träffas bara ni två och umgås. Nu under sommaren kan man t.ex. fråga ifall han har lust att gå på en promenad, åka till någon strand eller ta en glass. Om du inte vill att det ska vara allt för uppenbart att du frågar ut honom så kan du t.ex. skriva något i stil med “Jag är så rastlös, skulle vilja hämta glass. Vill du komma med? :P". Bara som ett exempel. Eller så kan du tillsammans med era gemensamma vänner planera in t.ex. en stranddag och sedan försöka närma dig honom där.
Eftersom han ganska nyligen gjort slut med sin flickvän behöver du inte gå allt för snabbt framåt men försök att ändå hålla kontakten med honom och sakta men säkert ta konversationen till en lite mer flörtig nivå och se hur han svarar/reagerar. Du kan försöka ta upp det faktum att ni haft på g tidigare och förklara lite hur du kände då och varför du upplever att det tog slut. Om du känner dig modig så kan du även fråga honom rakt ut hur han ser på dig och er relation. Kom ihåg att alltid vara dig själv och lita på att ifall ni är rätt för varandra så kommer det att visa sig en vacker dag.
Hoppas det här var till någon hjälp! Ha en riktigt skön, (flörtig) och rolig sommar!
Kram <3
Rosanna