förhållande
07.02.2025
jag vet att jag är väldigt ung, men jag blir lite orolig över att jag aldrig har varit tillsammans med någon. många jag känner har redan flera ex och jag fångar mig själv ofta på tanken att jag också vill vara tillsammans med någon. på grund av det känner jag mig ofta rädd att ingen vill vara med mig pga olika orsaker i mig och det är inte skönt hopeless romantic

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.02.2025
Hej,
Jag förstår att det kan kännas som att du "missar" någonting och att då så många andra har haft förhållanden redan så borde du också ha det. Men det är ingenting du behöver oroa dig över. Alla människor är lite olika i hur lätt de t.ex. förälskar sig, och därmed känner ett större behov att vara ihop med någon, och säkert finns det många som också är ihop med någon bara för att de tycker att de "borde" vara det, för att de känner på samma sätt som du. Men man blir inte nödvändigtvis "bättre" på att vara ihop med folk bara för att man har varit ihop med flera, och att bli tillsammans med någon bara för att det "hör till" men utan att känna någonting för personen blir oftast bara fel.
Du kan börja med att fråga dig själv om du själv har varit intresserad av någon på det sättet att du skulle ha velat ha ett förhållande. Om svaret är att det inte ännu har hänt så kan du vara helt lugn, du har bara inte träffat den personen ännu. Om svaret är ja, så kan du också vara helt lugn, då betyder det bara att du får försöka lära känna personen bättre och hoppas på att hen intresserar sig tillbaka.
Det jag försöker säga är med andra ord att det inte finns någon poäng i att ha ett förhållande bara för sakens skull, utan hela tanken är ju att det skall vara en person man VILL ha ett förhållande med.  Och tills du träffar den personen får du fortsätta dagdrömma och fundera över hurudant du vill att förhållandet skall vara och vad just du tycker är viktigt i en relation.
Det finns så många fina saker som väntar dig.
Kram,
Tessi