Byte av bil
22.03.2023
Hej, Jag bytte in min bil som inte hade några kända problem, Och fick i byte en annan bil som vid affär inte verkade ha något stort problem men i efterhand har reperationskostnader överstigit flera tusen euro. Kan jag försöka få bilfirman att hjälpa mig att betala detta? Samt kan bilfirman kräva mig på pengar om et fel har uppstått på min bil som jag bytte in?
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
23.03.2023
Hej!
Vilken jobbig och irriterande situation du tvingats in i. Kan verkligen förstå din frustration. Jag har konsulterat med en yrkesbehörig person och deras råd är att kontakta bilfirman i fråga och be om ersättning för reparationskostnaderna. Det kan dock variera från ställe till ställe vad dom har för regler och vad dom erbjuder för skydd vid eventuella problem.
Står det någonting om eventuella skyldigheter, konsekvenser och ersättningskrav i överlåtelse- eller köpebrevet du fått i samband med bilbytet? Eftersom du är kunden och dom är experterna borde eventuella problem som uppstår med bilen du bytt in inte räknas som ditt ansvar om det inte är så att du har känt till ett fel men inte meddelat det. Eftersom bilfirman inte kontaktat dig om något problem tror jag inte att du behöver oroa dig för det här.
Kan tyvärr inte ge dig mycket mer information än så. Det kan hända att bilfirman avslår din förfrågan om ersättning om de anser att du borde tagit kontakt med dom innan du förde bilen på reparation. Jag föreslår ändå att du tar kontakt med dom och ber om att få ersättning för reparationerna. Det skadar inte att fråga och det värsta som kan hända är att du får ett nej.
Jag rekommenderar också att du läser mer på kkv.fi (<--- klicka på länken) där du kan hitta information som kan ge dig en tydligare bild av din situation och vad du har för rättigheter.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp och att du och bilfirman hittar en bra lösning på problemet!
Kram och lycka till!
/Rosanna