dehär med ''lahjakkuus''
04.07.2014
hej har nu börjat fundera över det där med när man är ''lahjakas'' i nånting, hu märker man det? kan man avgöra såna saker när man haft en skit vinter med massa skador?:D vet int om ni ha blivi störd på mig men e dende samma orienteraren igen XD men iaf ska förklara hu de nu ligger till, inga skador på läng åtminstone :oo!!
jag läst nånstans att om man är lahjakas så har man någo sorts ''talang'' eller att man är bra på nå från första början och utvecklas snabbt liksom eller hu man nu ska förklara :D
men i 2010 då träna jag jätte sällan o va fö de mesta på datorn eller go massa annat, var no ibland på skärmträffen men de va no ganska sällan o och överlag ganska sällan träna jag. nu minns ja nu int exakt hur det var men jag vet att jag int hadd nå intresse fö nå tränas o int go de nå myki :D men nu när jag tittar tillbaka på nå resultat från 2010 så ser jag att jag ba typ förlora 11 sec o 17 sec o osv på några avstånd som ha gått bra som e ganska lite om de e i skogen o dessutom bara varit 1.56 efter hon som ledd och de va ti fjärde kontrollen så de va lite över halva banan - o då ledd ja dessutom över en som va bra och nu e hon typ en av dom bästa i hela finland... hoppas ni nu fatta pointen med att man va ganska otränad osv o ända va såde ''bra'' - i måle va ja nu noo typ 6 min efter men de va fö de sket sig där i slute ti 2 kontroller men de behöver man int bry sig i nåmer fö nufötiden kan ja orientera XD och de va mycke att springa.
o så tänkt jag berätta om 2km testen i skolan. ja hadd lunfinflomation på sommaren 2012 o då rörd jag int på mig på 3 månader pga att man kan få hjärtmuskelinflomation efter lunginflomation om man gör de. så dit fo ju hela kondisen som man ens hadd o så gick vintern 2012-2013 o de va ganska så samma som i 2010 att jag int träna nästan nå, då o då nå lite skidas men inte mycket. o då sprang jag 2km testet på våren på 10.10 med en dålig kondition. o så till den tiden då jag bestämt mig för att börja träna. träna en vecka före nuorten jukola(en stafett om int ni veta de) o märkt direkt att de gick mycke bättre. orka springa min sträcka jätte bra o behöva int stanna nå extra XD o såde 10min/km ungefär. men de blir ju noo längre för att man far ju int rakt efter sträcke så de blir typ över 4km. men ja sen när vi sku fa hem så märkt ja att ja håld på att bli sjuk så då va ja sjuk ca 5veckor o då sku ja springa 2km teste sa ti läraren att ja joggar igenom det jo ja i början då ja låg sist men sen börja de kännas bra o ja sprang myki hårdare o sprang förbi massa.. o fick tillslut en tid som va 11.56 som va bra i de tillfälle o ja hadd seiröst trott att ja sku jogga igenom det på 15min. sen typ efter en vecka börja ja träna såde seriöst efter denna förklyning så då börja ja fa på intervallträning o jag orka springa ganska bra den första och sen på andra var det långa drag såde 1km och jag märkt att jag var klart bättre än en viss person o orka va me jätte bra den träningen o kände verkligen att ja börja gå framåt o sen nästa vekca gick det lite dåligare men orka endå va me bra (träningarna är hämska, de tycker allaXD man måst liksom plåga sig själv och det är ledd träning..) sen fick jag sjukt i foten i akillessenan och det to typ 1 månad tills den blev bra och det berodde på fel skor. sedan började jag träna på nytt men träningarna flyttades så småningom till botniahallen och där var det för hårt underlag. va me några gånger men fick sjukt i foten o det visa sig vara dedär valpsjuka så ja kunde då inte springa inne där. men på jullove fick jag bra träna :) orkar int desto mer förklara men ha vari sjuk mycket och haft sammanlagt 2 gånger valpsjuka ena gången bara nå lite över en vecka men den sndra ca 1 månad och 2 gånger akillessenan och båda ganska så länge typ 1 månad. och ena var ju då i början som ja renn nämnd om. de var meningen att jag skulle skida också men eftersom de int fanns nån snö så då var det inte möjligt. bara 2 gånger. och det kanske också kan vara en orsak till alla skador eftersom jag inte har kunnat variera min träning utan bara sprungit hela vintern. o så så gick första tävlingarna gick dåligt men mest pga orienteringen xd springase gick bra på den första tävlingen och hade tappat mycket på katastrofala bommar men tagit in på täten på ett avtsånd o annar ins förlora mycket på några så fysiskt ganska bra fast en ganska dåligt vinter. men den andra tävlingen sket till sig totalt bomma som bara den men sku kanske ba ha tappa 6-7min på springase, o på den första ca 4 min men kortare bana o vinnaren va en som va på junior em just så jooXD. o tävlingen va i åbotrakterna så mycke höga höjdskilnader.
o ja kanske int va van me terrängen xd
sen var det meningen jag sku igen åka på en tävling ti åbotrakterna men blev förkyld igen och den to ca 2.5 vecka och då sku ja springa 2km teste då igen -.- och tiden var 9.56 och de sket sig.. skändes jobbigt renn från starten och skände att de int blir nåå av dehe-.- så när jag hörde tiden så blev man ju piss besviken o sur o lessen.. men en orsak är ju den där 2.5veckas förkylningen.. annars skulle det ha varit bättre. (måst tillägga att före dedär 2 första tävlingarna så hadde jag no kunna träna ganska bra ca 2 månader) men efter dedär så blev de att träna o ha vari skadefri ganska länge :O var förkyld igen typ 2 veckor sen o vann min första tävlingXD
men så måst ja ennu säga att under denna skadefria tiden har de varit 2 tävlingar. och båda en lätt bana mest efter stigar bara. så på första i slutet av maj så var jag 5.54 efter vinnaren och en månad en till tävling så var jag 3.29 efter samma vinnare. och båda är liknande tävlingar o samma sorts bana typ bara efter stigar. och vinnaren är jätte bra på att springa!! o så orienteringen ha börja gå bra. men va säger ni nudå.. e ja lahjakas? om man tänker på att jag på en månad fått fast 2.5min och det där med 2010. då hadd jag ju noo orientera men då träna ja int nå typ xd + en dålig vinter med skador osv.. hoppas ni nu fatta nå av dehe fö skrev dehe i typ en timme XD + förra veckan sprang jag en ca 600m sträcka på ca 2 min =ca 3.20min/km =bra XD
.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
10.07.2014
Hej.!
Va roligt att höra av dig igen! Och roligt att höra att du försatt med orienterandet, för du verkar riktigt intresserad och ivrig! Och kanske ändå det är viktigast. Vi menar, man kan ju ha hur mycket talang som helst (lahjakas), men vad spelar det för roll om det inte är kul och givande att göra det man har talang till? Och ibland är det ju som att känslan av kul beror mer på träningskompisar, tränare, stället man är på osv än på vilka resultat man får. Samma resultat kan man bli jättedeppig för eller ta med en klackspark helt beroende på humöret. Och humöret beror alltså ofta mera på stämningen än på den egna kroppen. Visst kan man bli sur på den egna kroppen när den inte presterar det man vill - men det är kanske här som det syns hur bra en tränare är på annat viktigt än bara teknik och regler? Kan tränaren peppa en ur det dåliga humöret och besvikelsen, ja då har man en bra tränare!
Eftersom vi inte själva är erfarna orienterare, inte känner till din åldersgrupps allmänna prestationer, inte kan banorna osv, så har vi ingen chans att säga om du har talang eller inte, om du är duktig eller inte. Men så mycket vet vi att om man själv tror på att man kan bara man vill, så kommer man längre än om man hackar på sig själv, jämför sig för mycket med andra och blir för prestationsinriktad. Vi vet att många idrottsformer idag är lite väl prestationsinriktade och att sådant som samhörighet, glädje och njutning av att göra det man gillar faller lite i skymundan. Så frågan är väl kanske mera: tyckte du det var kul att tävla, att springa och att hitta kontrollerna? Är svaret ja, så är väl allt som det ska vara? Visst kan man använda prestationerna som en morot för att locka sig själv att jobba för att bli bättre och snabbare - bara man inte slår sig själv i skallen sedan med dåliga resultat.
Och sedan ännu om talang: det finns forskningsresultat som visar att fastän folk påstås ha talang, så när man studerar tex antalet träningstimmar de lagt ner efter ett tag (alltså inte direkt när de börjar), så har de oftast tränat MER än de som inte verkar vara fullt lika talangfulla som de. Bara att någon påstår att man har talang kan alltså bli en motivering i sig till att orka träna mera och mer intensivt. Dessutom finns det också studier som visar att man kan ha flera talanger i livet, men den man uppmuntras att fortsätta med, tex av en entusiastisk tränare eller förälder, så blir man bra på, medan man blir sämre på sina andra talanger om man inte tränar på dem. Så kanske vem som helst kan bli bra på något, oavsett om man har talang eller inte? Men att det är skönt att höra att man har talang för något, det inspirerar och motiverar.
Så spring för att du njuter av det också, visst ;)?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och sommarjobbaren-storasystern Angelica