Jag vill bli influencer
18.03.2024
Hej!
Jag vill verkligen bli influencer och kändis, på tiktok, instagram och youtube. Jag skulle vilja göra egna vloggar och sminkvideos eller typ videos där jag spelar dataspel. Men jag är jätterädd att börja lägga ut videor, är rädd vad folk i min omgivning kommer att tycka och säga, det känns så pinsamt. Men jag vill verkligen detta. Och det känns också så svårt att bli känd i finland, eftersom jag inte pratar engelska då. Snälla jag behöver tips och råd, hur ska jag göra och finns det hopp? Influencer
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
27.03.2024
Hej,
Tack för din fråga. Du skriver att du verkligen vill bli influencer och kändis på flera olika sociala medieplattformar, men är jätterädd att börja lägga ut videor och att du är rädd för vad personer i din omgivning kommer att tycka och säga. Det är tyvärr så att oavsett hur stor influencer du skulle bli, så behöver du vara beredd för negativa kommentarer på ditt innehåll. Det är omöjligt att skapa sådant innehåll på sociala medier som precis alla skulle tycka om. Det är förstås inte okej att kommentera fult på andras vloggar, sminkvideos eller videor där man spelar dataspel, men det händer tyvärr ändå. Det tenderar vara så att ju flera följare du uppnår desto mera hat finns det bland dem också, så förbered dig för det. Du ska ändå inte låta det här stoppa dig från att skapa innehåll på sociala medier, om det är det du verkligen vill göra. Jag vill bara att du ska vara medveten om den mörka sidan av influencer-yrket.
Om du verkligen vill bli influencer behöver du släppa tankarna om att det skulle vara pinsamt. Jag förstår att det är svårt att inte fundera på vad andra kommer att tycka och tänka, det är något som vi alla funderar på, men låt det inte stoppa dig från att satsa på något som du brinner för. Du kommer aldrig kunna lägga upp videor om du enbart funderar vad andra kommer att tycka eller säga, eftersom någon alltid kommer ha åsikter om det du gör. Du behöver hitta modet till att skapa sådant innehåll som just du vill skapa, innehåll som du kan vara stolt över. Om det här är något som du verkligen vill spelar det ingen roll vad andra tycker och tänker så länge du själv är nöjd med de videor du filmat och laddat upp. Om det ändå känns som att du inte vågar ladda upp videor uppmanar jag dig att fundera på varifrån rädslan kommer. Är det frågan om en rädsla som du är redo att komma över?
Fundera noga på varför du vill lägga ut videor. Vad är det som gör att du så gärna vill bli influencer? Hurdant innehåll vill du skapa och varför? Vem vill du skapa innehåll för? Det tenderar vara så att om du skapar innehåll för precis alla så är det betydligt svårare att nå ut till någon över huvud taget. Kanske du vill skapa innehåll för andra unga? Eller är det någon helt annan målgrupp som du tänker på? Försök hitta din egen grej och satsa på att vara äkta, så kan du hitta personer som delar dina värderingar och tycker om just ditt innehåll.
Det är tyvärr svårt att bli kändis via sociala medier oavsett var i världen man bor, det gäller alltså inte bara Finland även om språket förstås begränsar vem som kan förstå det du säger i dina vloggar. Det finns betydligt färre personer som behärskar det finska språket än t.ex. engelska, men man kan också bli en framgångsrik influencer i Finland eller Norden och tjäna pengar på det. Du behöver alltså inte tänka att du behöver nå ut till hela världen.
Det finns så otroligt många som skapar innehåll på sociala medier att det är svårt att stå ut i mängden, vilket man behöver göra för att bli känd. Det tar tid att få sina kanaler på sociala medier att växa. Det kommer att kräva tålamod av dig att orka hålla ut och vänta på att dina kanaler blir större. Du behöver också förbinda dig till att ständigt lägga ut videor. Du behöver givetvis inte lägga ut nytt innehåll varje dag, men kanske du behöver förbinda dig till att skapa något varje vecka, vilket kan ta tid.
Kom ihåg att sätta gränser direkt från början, så att du inte delar alltför personlig information på sociala medier. Fundera ut på förhand vilka delar av dig och ditt liv du vill dela med dina följare och vad är sådant som du inte vill att alla ska få veta om dig. Du kan alltid prova filma in videor och editera dem för att se hur processen går till, om du inte provat på det redan. Det kan ta en stund att hitta ett sätt att filma videor som du är nöjd med. Tänk också på bildkvalitet, ljus och ljud då du filmar.
Det finns alltid hopp, men det kräver att du förbinder dig till det här och är redo att jobba för det. Det kommer inte att vara lätt, men det betyder inte att det skulle vara omöjligt. Det svåraste är att börja på eftersom man så lätt begränsar sig själv på grund av att man är rädd för att misslyckas. Tro på dig själv och det du vill förmedla till andra och ge inte upp direkt om det här verkligen är något som du vill satsa på.
Lycka till! <3
Kram, Lila