Sträckning i ryggen
28.03.2017
Hej, jag sträckte ryggen för cirka 2 veckor sen när jag halkade på isen, smärtan dagen efter var så grym så jag inte ens kunde komma upp ur sängen eller soffan själv, varje rörelse jag gjorde tog sjukt. Nu 2 veckor och 2 dagar senare så är smärtan helt borta men det känns fortfarande lite i ryggen, ingenting som tar sjukt dock. Jag undrar om jag borde vänta tills det är helt och hållet borta eller får jag börja träna calisthenics på nytt nu? Ett snabbt svar skulle uppskattas. Tack!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.04.2017
Hej,
Jag tycker att du skall avvakta med hård träning tills din rygg är i skick igen. Calisthenics kan vara väldigt påfrestande för ryggens muskler (beroende på hur du tränar) så det skulle vara viktigt att börja igen långsamt, så att du inte överanstränger någonting eller orsakar mer skada.
Vänta alltså tills din rygg känns bra, sen börjar du långsamt träna igen men öka ansträngningen långsamt och gradvis. Skulle ryggen kännas sämra igen tycker jag att du skall besöka en läkare som kan undersöka dig.
Kram
Tessi