Ganzfeldeffekten
10.05.2016
Hej! Hört talas om någonting som kallas ganzfeldeffekten, tydligen börjar man hallicunera och så - men utan droger! Allt man behöver är något vitt att täcka ögonen med samt vitt brusljud att lyssna på. Det verkade spännande och jag testade idag, men det kom ingenting alls. Vanligtvis ska man känna efter 10-45 minuter. Vad gjorde jag för fel? Hade svårt att koncentrera mig och stänga av tankarna, de fanns där hela tiden och jag kände mig rastlös. Kan det ha varit det? Vad ska jag göra för att lyckas? Det verkar ju så coolt att hallicunera, och till på köpet utan att behöva ta något preparat! V

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.05.2016
Hej!
Det här var intressant, så nu har jag forskat fram en del. Jag hade nog hört om det här tidigare, eller egentligen om det relaterade sensory deprivation (fritt översatt total avsaknad av intryck), i varnande ordalag under psykologikurser, och för några år sedan var det pop härikring. Det hör väl till det där som går i trendvågor, någon hör om det, provar, berättar för andra som provar, men sedan dör det ut efter ett tag. För såå häftigt är det här ändå inte. Däremot visar forskningsstudier att det inte är så hälsosamt för alla, att de riktigt ordentliga versionerna av det (bort med alla fem sinnena i timtal) kan förvärra depressionstendenser, ge ångest, försämra minnet osv. Hjärnan gillar INTE det här tillståndet. Bara för att inte hjärnan påverkats av preparat betyder det inte att det skulle vara hälsosamt för den...
Ganzfeldeffekten är kort förklarat att man berövar hjärnan från två av fem sinnen, hörseln (genom det vita brusljudet, det är alltså inte tyst för det tolkar hjärnan just som tyst) och vitt framför öppna ögonen (blundar man tolkar hjärnan det just som att man blundar och då händer inget). Först kan det kännas rofyllt och lugnande, som bra meditiation, men snart blir hjärnan irriterad på att den inte ser och hör något - så den kan börja hitta på det själv! Det här funkar dock inte för alla, i studierna som gjorts (inom psykologin men även för att pröva utveckla tortyrredskap!) så var det kanske 2 av 3 eller 4 av 5 som började hallucinera. Och det var inga färggranna och röriga acid kicks de fick, utan bara typ en zebra de såg. Det berodde tydligen på bland annat om man annars också tenderar att "se saker som inte finns där", så vissa av dem som uppgav sig mera känsliga för sådant före testen hade bland annat trott att det fanns något ont i rummet tillsammans med dem i ett test där de skulle vara i ett kolmörkt rum i 48 timmar. Det kan du läsa mera om bland annat här med tillhörande länkar, https://en.wikipedia.org/wiki/Sensory_deprivation
Att söka lite spänning i livet genom att försöka förmå sig själv att hallucinera är kanske inte så ovanligt, och kunde man göra det på ett tryggt sätt vore det väl inte hela världen. Och Ganzfeld-försöket är i sig inte så farligt - dock inget man ska överdriva på grund av hur det stressar hjärnan i längden. Men kanske vore det en idé att fundera lite mera på varför du söker den här sortens spänning i livet? Vad är det du saknar eller behöver? Finns det kanske ännu hälsosammare sätt att få det på? Sorry om jag låter tråkig eller överförsiktig, men folk tar ju liksom i allmänhet inte till droger om de är glada och nöjda i sina liv, för att överdriva lite.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott