Knakar i knäna!??
10.02.2014
Hej! Jag älskar att träna på gym, tränar 1-2 ggr i veckan. Men har ett problem. När jag gör knäböj med tyngd knakar det obehagligt i knäna. Vad betyder det? Kan jag fortsätta göra knäböj eller är det dåligt för mina knän?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.02.2014
Hej!
Skulle man följa bondförnuftet, så skulle vi INTE rekommendera att göra mycket och hårt av sådana rörelser där det knakar i knäna. Leder och annat knakar ju inte utan orsak - ofta beror knakande på uttöjda ledband, skrovliga broskplattor och liknande. Det betyder säkert att om man överanstränger området där, så kan man skada det på sikt.
Efter att ha kollat upp våra misstankar på flera tillfärlitliga ställen på nätet, så rekommenderar vi följande: Det är ingen fara att röra på sig och träna så länge det inte tar sjukt.
"Att det knakar beror oftast på att brosket under knät är lite ojämnt, vilket det blir med åren. När brosket har börjat knaka är det ännu viktigare än tidigare att värma upp kroppen och lederna före träning. Promenera raskt, småjogga eller hoppa försiktigt innan du kör i gång med ditt pass. Genom att stegvis öka ansträngningen kommer cirkulationen i gång och pulsen ökar stegvis. Det gör att knäleden börjar bilda mer skyddande ledvätska och att brosket inuti knät kan tjockna lite och fungera bättre. Det är dessutom extra viktigt att träna de stabiliserande musklerna runt knät så att man har bra kontroll på knät och på knäskålen. Om knäskålen börjar glida snett som en följd av svaga muskler riskerar man att brosket skadas mer och snabbare. På samma sätt gäller det att töja lårets framsida. Knäskålen sitter fast i denna sena. En alltför stram sena pressar ner knäskålen mot lårbenet och det kan leda till onödig smärta. Strama muskler kan också göra att knäskålen glider snett, med slitage som följd." (http://experterna.mabra.com/det-knastrar-i-mitt-kna/)
Kolla också mera på bla idrottsdoktorn.se, där står mycket mera bra att veta om knäna :) Kolla på ord som menisk, knarr och knakande och knäböj, så får du säkert ännu flera tips för hur du ska bespara dina knän under träning. Det lönar sig också ofta att be en instruktör på gymmet visa hur man ska använda knäböj-maskiner och göra olika knäböj-övningar korrekt. Gör man dem fel så kanske tex knäskålen glider lite snett och då kan brosket nötas mycket fortare.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna