meow
28.02.2024
(lite backstory i hemliga rutan) long story short måste jag sluta fara dit för att jag fick annat på gång, nu ska jag försöka komma tilbaka, men problemet är att han är där med en kompis eller 2. Jag och killen är inte alls ännu som kompisar eller nå, mer att vi känner bara varann. och det känns liksom jätte awkward att måste prata med hans kompisar.
så frågan är den, vafan sa jag egentigen göra? skita i allt och inte alls komma? randomly komma dit? prata med honom om hur jag känner mig?
jag vet att tredje alternativet är säkert det bästa men jag måste ändå ha lite feedback *och en till gråt emoji*
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
28.02.2024
Hej!
Ursäkta att du fått vänta så länge på svar! Det låter som att du har något väldigt spännande på gång men jag kan förstå att det känns nervöst.
Jag tycker absolut att du ska fortsätta gå dit och utforska ifall det kan finnas något mellan dig och den här killen. Du förlorar inget på att ta en chans. Om du inte går dit får du ju aldrig veta vad som hade kunnat hända mellan er.
Jag förstår att det känns extra nervöst ifall han är där med sina vänner men kom ihåg att dom också bara är människor precis som du. Det kan hända att den här killen är precis lika nervös och behöver sina vänner i den här situationen för att känna sig trygg. Har du möjlighet att ta med någon vän så att ni tillsammans kan närma er den här killen och hans vänner. Det är kanske lite lättare om du inte är helt ensam. Ni kan göra upp en plan på förhand om hur ni ska göra och din vän kan hjälpa dig så att du kan få lite ensamtid med den här killen. Om du ändå väljer att göra det här på egen hand är det inte någon fara. Du kan gå fram till killen och hans vänner och börja prata om t.ex. er gemensamma hobby (hemliga rutan) eller något annat som känns passande.
Satsa i första hand på att försöka bli vän med den här killen. Det är ett jättebra sätt att se ifall man klickar utan att gå fram för fort. Du kan fråga honom ifall han har tips för hur du ska bli bättre på (aktiviteten i hemliga rutan). Du kan även be honom hjälpa dig och visa hur du ska göra. När ni fått kontakt kan du även försöka småprata lite och lära känna honom bättre. Försök ta reda på ifall ni har något gemensamt. Gillar ni samma musik, filmer, serier, mat? Har ni gemensamma hobbyn? Vad brukar han göra på fritiden? Allt det här är bra att veta innan man tar nästa steg med en person. Kan du adda honom på någon social media? T.ex. snapchat? Ibland är det lättare att tala mer öppet och ärligt via telefonen eftersom det tar bort pressen man kan känna när man är med personen i verkligheten. Dessutom finns där inga andra människor som kan distrahera. Då kan ni även fortsätta er kommunikation utanför klubben.
Jag kan även ge lite tips på hur man kan visa någon att man är intresserad. Våga se honom i ögonen och le. Vänd dig gärna mot honom och visa att han har din uppmärksamhet. Ställ honom frågor och kom ihåg vad han svarar. Om han t.ex. berättar om någon maträtt han gillar är det bra att lägga det på minnet så att du i ett senare skede kan ta upp det till diskussion. Om han t.ex. berättar att han gillar tacos kan du några dagar senare säga: "Du som gillar tacos, vad brukar du ha för fyllning?". På det här sättet visar du honom att du lyssnar på det han säger och kommer ihåg det. Det är ett fint sätt att visa en människa att den är viktig för dig. Du kan även visa att du är intresserad genom att t.ex. ställa dig bredvid honom eller sätta dig bredvid honom.
När du tycker att ni känner varandra lite bättre och har skapat någon form av kontakt får du jättegärna berätta för honom hur du känner. Du kan även fråga vad han har för känslor för dig. Kom ihåg att man inte alltid får det svaret man vill ha men om så är fallet kan du i alla fall vara stolt över att du vågade ta en chans och att du i alla fall fått en ny vän. Det kommer säkert gå jättebra. Jag hejar på dig!
Kram,
Rosanna