Proteinpulver
31.01.2014
Hej, jag fyller strax sexton år, är en flicka på ca. 160cm och väger lite under 40kg kanske? Jag är rätt smal och det har jag alltid varit, tränar rätt flitigt friidrott och det har jag gjort ända sen jag var liten (kanske inte lika flitigt hela tiden). Precis som alla andra ungdomar är jag inte nöjd med mitt utseende, jag tycker inte att skitsmala tjejer är snygga. Beniga, långa ben, nej huj! Perfektionen skulle vara en kurivg kropp (och nu talar jag inte om bröst och rumpa), på det sättet att man har liksom formade vader, lår, armmuskler, axlar etc. Att det liksom syns att man tränar, muskler! Jag har börjat gymma mer och så för att uppnå detta mål, och det har jag också gjort en längre tid nu men jag ser inget resultat! Så min fundering var proteinpulver. Skulle vilja börja tillsätta nån sort av proteinpulver i min kost för att öka muskeluppbyggnaden. Proteiner bygger ju upp muskler, inte sant? Och jag vill få större muskler, så då kan ju proteinpulver vara ett alternativ? Jag menar inte att börja ersätta maten med pulver och shakes och trams. Jag älskar mat och äter mångsidigt och nyttigt. Min kropp är sund och jag har inga planer på att minska på maten och sånt. Jag bara planerar tillsätta proteinshakes som en del av ett mellanmål efter träningar och så, för att optimera muskelbyggnaden. Vad tycker ni om detta, och även om ni kanske inte gillar idéen, vad skulle ni föreslå för proteinpulvr? För det finns så många sorter, och så mycket som egentligen bara innehåller en massa skit osv. Tacksam för svar! Molgan

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
04.02.2014
Hei Molgan!
Vad kul att du fått motivation till träningen! :) Du frågar om proteinpulver och tyvärr är det så att det finns massor av olika åsikter och rekommendationer om proteinpulver och beroende på vem du frågar kan du få olika svar. Vi här på Decibel tycker främst att en vanlig människa (även om h*n skulle träna flitigt) klarar sig bra utan proteintillskott. Visst behöver man protein när man tränar, men egentligen är det nog bara muskelbyggare på elitnivå, som har ett litet högre behov av protein. Vi andra får i oss tillräckligt med protein genom en mångsidig och varierande kost. *)
Du säger att du äter mångsidigt och nyttigt, men äter du tillräckligt? Om du tränar mycket är det viktigt att du får tillräckligt med energi för att kroppen ska klara av prestationerna och för att du ska kunna utvecklas. Kroppen behöver också energi, alltså kalorier för att orka bygga upp muskler, det är alltså inte bara protein som behövs. Om du inte har tillräckligt med energi för träningen, kommer kroppen att använda proteinet från musklerna som energikälla (vilket kanske händer om du inte sett några resultat från gymträningen?). Så se till att få i dig tillräckligt med energi - det första vi tycker du skall fundera på är om du kan öka på mängden mat och kanske sätta till ett mellanmål någon gång under dagen – ät helst 6 gånger om dagen.
Se också till att äta något genast efter träningspasset, på så sätt återhämtar sig kroppen snabbare från träningen. Ett stort glas mjölk, en banan eller tex kvarg inom 30 minuter efter träningspasset funkar bättre än bra. Visst, det går att använda proteinpulver också, men det är alltid bättre att få i sig ”ordentligt” mat istället för tillskott. Dessutom är proteinpulvrena relativt dyra i jämförelse med vanlig mat.
Om du hursomhelst besluter dig för att köpa ett proteintillskott, skulle jag rekommendera vassleprotein (på finska: heraproteiini). Vassle framställs ur mjölk och är en naturlig biprodukt vid ostproduktion. Ofta kallas proteinet i fråga whey (som det heter på engelska). Välj isf ett pulver som heter ”Whey isolate”, denna proteintyp är lätt för kroppen att hantera och tas upp av kroppen väldigt snabbt. Dessutom är det laktosfritt. (Om du går på något gym kan du bra fråga personalen om deras åsikter också.)
Nuförtiden är det populärt med proteintillskott och ofta känns det som om alla köper det bara för att vara coola och passa in. Kom ihåg att proteinpulver inte har några ”magiska” egenskaper, som skulle hjälpa musklerna växa på något sätt bättre än proteinet från vanligt mat. Dessutom är tillskotten avsedda bara som tillskott, inte ersättning för mat.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott
*) Mera om det där med vilka mängder man faktiskt behöver när man gör något utöver "det vanliga"; man tror ju alltmänt att en gravid kvinna, med bebis växande i magen, behöver maaassor av mera mat för att barnet ska utvecklas som det ska. Det talas ofta om att kvinnan äter för två då. Men enligt alla moderna forskningsresultat OCH erfarenheter av gamla barnmorskor, så räcker det med att den gravida kvinnan äter en smörgås extra om dagen. Inte mer än så!!! Resten sätter sig runt mammans midja som "babyfett" och även om en del kanske används upp när hon ammar bebisen, så brukar de allra flesta mammor lämna med en hel del pluskilon om de tror på det där med att äta för två. Om den blivande mamman däremot mår så illa under graviditeten att hon till och med går ner i vikt, så är det inte bebisen som blir utan, utan det dras ur mammans muskler och fettlager.
Med det här i tankarna, så är det tre saker du ska beakta: du ska ha energi till att orka leva en vanlig dag, energi till att träna och energi till att utvecklas (växa, tex hjärnan). Men för alla de här tre sakerna så behöver du så väldigt mycket mer än bara protein. Du behöver kolhydrater, mineraler, spårämnen, vitaminer osv osv osv. Och det kan du såklart inte få ur proteinpulver, men däremot alldeles bra av en varierad och hälsosam kost - såvida du äter tillräckligt av den. Annars kan det just vara som vi skrev ovan, att det du behöver för att fungera sugs ut ur dina egna muskler.