Tråkigt
27.05.2024
Jag har så tråkigt hela tiden det ensa jag gör förutom skola är att vara på telefonen. Jag orkar/vill inte göra mina hobbyer och jag tycker inte om mina kompisar. Jg bara slösar bort mit liv men jag vet inte vad jag ska göra
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
04.06.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Du är långt ifrån ensam med det du beskriver här, det är säkert många som kan känna igen sig i detta. Jag är ledsen att du känner att du slösar bort ditt liv, men jag kan garantera dig att vi alla har tråkigt ibland och det hör till livet också. Tyvärr är det inte bara roligt hela tiden. Det sagt, ska du inte behöva ha tråkigt hela tiden heller.
Du skriver att det enda du gör utöver skolan är att vara på telefonen. Telefonanvändning, speciellt om du scrollar på sociala medier, gör en lätt mera passiv. Sociala medier är trots allt skapade på ett sätt som gör att vi lätt utvecklar en slags beroende till dem och har därför svårt att lägga ifrån oss telefonen. Det här leder i sin tur till att vi kanske har tråkigt då vi scrollar på telefonen, men hittar inte styrkan att lägga ifrån oss telefonen och aktivera oss. Då blir det lätt så att man sitter på telefonen i flera timmar i sträck och ”slösar bort tid”. Det är helt okej att vara på sociala medier och scrolla på telefonen, men med måtta. Vår hjärna mår inte bra av att stirra på en skärm alltför många timmar av dygnet utan den behöver också tid utan skärm. Alltför mycket skärmtid får lätt en att känna sig trött, orkeslös och omotiverad. Därför hoppas jag att du skulle försöka minska på skärmtiden så gott det går. Det hjälper ofta om man hittar något som man tycker om att göra. Du skriver att du har hobbyer, men att du inte i nuläget orkar med dem och vill inte ta del av dem. Är det fortsättningsvis så att du njuter av dina hobbyer och vill fortsätta med dem, eller skulle du vilja prova på något nytt?
Du skriver också att du inte tycker om dina kompisar, vilket gör mig ledsen. Kompisar är något som ska ge dig energi och lycka, inte något som känns som en belastning för dig. Finns det någon person som du tycker om att hänga med? Om ja, ta kontakt med den personen och kom överens om att träffas. Om inte, kunde du försöka hitta nya bekantskaper. Det är inte värt att uppehålla vänskap, som inte känns bra för en själv. Att hitta nya kompisar är inte det lättaste uppdraget, men det är alltid värt i slutändan att försöka hitta personer som man verkligen trivs med.
Tyvärr krävs det lite eget initiativ för att komma ut ur tråkigheten som du beskriver. Jag kan bra förstå att det känns svårt just nu och att aktivera sig inte är så enkelt, men att lägga undan telefonen är det första steget. Du kommer ha tråkigt en stund, men då du ger din hjärna en paus från telefonen ger du den också möjligheten att hitta på något att göra. Kanske det är att laga mat eller att organisera ditt rum. Kanske du känner för att rita eller gå ut i det fina sommarvädret. Det behöver inte handla om några stora saker utan kan vara något rätt så vardagligt, huvudsaken är att du gör det utan din telefon. Kom också ihåg att lämna ifrån dig telefonen i god tid före läggdags, så har du en bättre chans för en god nattsömn. Att röra på dig och få frisk luft tenderar också att hjälpa med att orka i vardagen.
På basen av det du skriver verkar det som att du funderat en hel del på detta och att du nu just inte mår så jättebra. Jag hoppas därför att du skulle hitta någon att tala med om allt det här som du känner. Har du någon trygg vuxen i din omgivning som litar på och känner dig trygg med? Det vore bra om du kunde ta upp detta med den personen och tillsammans fundera på olika alternativ. Jag kan också varmt rekommendera Ärligt talat-chatten där du anonymt kan chatta med professionella om hur du tänker och känner. Du hittar chatten HÄR.
Det är jättefint av dig att du vågat skriva in hit till oss.
Du får jättegärna skriva in hit igen om du känner för det. Vi finns alltid här för dig <3
Kram och lycka till!
Lila