Gillar han mig?
14.05.2014
Ja, som rubriken säger.. Gillar han mig? Jag vet att det är svårt att säga såhär på rak arm, men jag vill gärna ha lite olika synvinklar på det ^^
Det började för några månader sedan på finska lektionen. Jag och min bästa kompis är alltid i par då, och han satt framför oss. Så han kom i vår grupp. Vi talade, skämtade, o.s.v. Sådant som man gör. Nu tror jag nästan att han gillar mig. Han är en bra kompis till min bästis, dem känner varandra bra alltså. Men när han talar med henne och jag oftast är kanske två meter ifrån så tittar han på mig, ofta!
Dem kan tala om lite vad som helst, men flera gånger tittar han på mig. När vi sitter vid bänkarna så kommer han ibland fram dit och så startar samtalen, han tittar på mig, ler mot mig, ibland rör han vid mina saker för att skojja med mig (jag reagerar ganska kraftigt ibland, men då pass att det är uppenbart att det är skämt). Vi talar egentligen aldrig 'som folk' med vanliga, allvarliga samtal, utan hela tiden är det en massa skämt ftån båda hållen. Han försöker ibland få med mig på ett slags evenemang på måndagar, och jag har lovat att någon gång åka.
Han tittar mycket mer på mig än på mina kompisar, och 9/10 gånger ler han.
Och om han gillar mig: Jag gillar bara honom som vän.. Så om han gillar mig, och faktiskt skulle erkänna det, så vet jag inte vad jag skulle göra. Jag ser honom som en vän, that's it.. Jag vill verkligen inte såra honom, så dela hoppas jag att han inte gillar mig. Dels är det ju lite kul 'tänk, någon kanske gillar mig'. Det finns en annan kille som jag Tror att jag gillar.
Aah det låter ibte som ett så farligt problem, men det är ju hela den här 'vill iinte såra honom, gillar någon annan' saken..

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
21.05.2014
Hej!
Visst låter det som att han skulle kunna tycka att du är speciell, att han är intresserad och kanske till och med gillar dig. Väääldigt svårt att veta säkert ändå, eftersom han kanske bara vill vara social och trevlig mot sin kompis kompis. Men ser han så mycket på dig som du tycker att han gör, så kanske han åtminstone är intresserad - och kanske i den fasen av intresset att han håller på att känna sig för ifall du skulle visa något tillbaka som skulle tyda på att du också är intresserad av honom. Ibland så blir man ju inte pang på superförälskad, utan lite avvaktar och ser ifall man får något gensvar innan man riktigt släpper loss förälskelsen.
Så om du nu inte visar det minsta romantiskt intresse för honom nu, inte flirtar alls utan mera behandlar honom som den kompis´ kompis han är, så kanske hans intresse svalnar innan han vågar göra något så konkret som att berätta för dig att han gillar dig. Lite snällt kan du kanske "råka" undvika att möta hans blick - just nu kanske du faktiskt möter hans blick hela tiden bara för att kolla om han kollar på dig, och det kan han ju tolka som något positivt, fastän du nu bara är nyfiken och smickrad. Försöker han chatta med dig eller liknande kan du verka disträ och ha annat att göra. Du kan till och med tala om någon annan kille som flirtar/som du har på gång med/som du vill se mera av - men du ska ju inte göra det för att såra, utan mera bara för att markera att det inte råkar vara just han som fångat ditt intresse. Förhoppningsvis gör den här bristen på uppmuntran och intresse att han aldrig riktigt faller för dig och alltså inte blir ledsen för att du inte vill ha honom. Så försök att dämpa de smickrade och nyfikna känslorna, man kan ju ändå inte både ha kakan och äta upp den, det är ju inte schysst.
Fast innan du dissar honom snällt kan du kanske ändå ge honom en ärlig chans i dina tankar. Hur skulle det vara att vara tillsammans med honom, hur skulle det kännas att bli kysst av honom, hur skulle det kännas att vara ensam med honom, hur skulle det kännas att gå hand i hand genom skolan med honom så att alla skulle se? Vad tror du att ärligt talat är orsaken till att du inte "klickat" för honom? Har du verkligen gett honom en ärlig chans i ditt hjärta? Ifall du gjort det, så kan du med gott samvete avvisa honom - men snällt! Det finns ingen orsak till att bete sig bitchig med någons hjärta, fastän man själv inte är intresserad.
Och är det så att det är den här andra killen som ditt hjärta klappar för, så ber vi dig hålla ut i lite över en vecka ifall du kan, för då har vi Förälskelse som månadens tema och har där samlat maaaassor av flirttips :D
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna