Jag tycker om en av mina lärare
08.11.2024
jag älskar en av mina höstadie lärare för att han ger mig mycket komplimanger för mitt arbete och jag vet att det är fel och jag hatar mig själv för det men jag kan inte göra nå åt saken ts okay (to punch nazis)
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
13.11.2024
Hej!
Nu är du nog väldigt hård mot dig själv helt i onödan. Det här är absolut ingenting du behöver klandra eller hata dig själv för.
Precis som du själv säger kan man inte rå för sina känslor. Det är inte heller ovanligt att bli lite förtjust i lärare som man gillar och som ger en mycket uppmärksamhet och positiv feedback. Det är verkligen helt mänskligt att fatta tycke för personer som man ser upp till, som man känner sig trygg med och som ger en komplimanger och bekräftelse. Nu råkade det i ditt fall vara en lärare. Vilket såklart är jobbigt för dig eftersom den förälskelsen inte kan bli till något mer men det skadar absolut ingen att du känner som du gör.
Men det är samtidigt viktigt att du förstår att det bara är okej för dig att vara kär i honom och inte tvärtom och att det här är en förälskelse som inte kan leda till en relation.
Det enda problemet jag ser i din situation är att du inte är särskilt snäll med dig själv. Det är den biten jag tror att du behöver jobba på i nuläget.
Du duger precis som du är och du är så otroligt värdefull. Det är dags att du börjar behandla dig själv så också. Acceptera dina känslor och försök inte trycka undan dom, skriv gärna ner när du känner att du har mycket tankar i huvudet. Se dig själv i spegeln varje dag och säg något snällt till dig själv, även om det tar emot och känns jättetöntigt. Ge dig själv komplimanger varje dag och ge dig själv belöningar när du gjort något bra. Det kommer vara svårt till en början men om du håller fast vid det här och jobbar på det varje dag kommer det efter en tid att bli lättare och lättare. Ge dig själv den bekräftelsen och de komplimangerna som du vill ha av din lärare. Om du kan göra det för dig själv så behöver du det inte av honom lika mycket längre.
Kram <3
Rosanna