Ångest
21.05.2023
Vad är fel på mig när jag plötsligt får ångest och börjar gråta? Jag har inte upplevt detta på flera år men nu plötsligt är det här igen. Jag är inte mig själv och minsta lilla gör mig stressad och uppretad, och ångesten smyger sig på i de minst oväntade stunder. Varför?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
06.06.2023
Hej,
Tack för din fråga och ursäkta att du hamnat vänta så länge för svar.
Vad tråkigt att höra att du upplever ångest och känner inte dig som dig själv, det är säkert tungt att bära på dessa känslor. Det är fint av dig att du vågat ta kontakt med oss och ärligt beskriva dina känslor, vilket kräver både mod och styrka.
För det första är det inget fel på dig. Känslor av ångest har evolutionärt sett haft en viktig funktion då vi en gång i tiden hamnat vara på vår vakt för faror i naturen. Det handlar alltså om en känsla som vi alla har. Vårt moderna samhälle motsvarar dock inte de krav som ställdes på oss då vi var jägare och samlare, vilket leder till att känslor av ångest kan förekomma i vår tillvaro även om vi nödvändigtvis inte befinner oss i direkt fara. Du beskriver att det minsta lilla gör dig stressad och uppretad och att ångesten smyger sig på i de minst oväntade stunder. Det här kan vara ett tecken på utmattning. Med andra ord kan det vara så att din kropp försöker förmedla åt dig att sakta ner.
För det andra är det svårt att säga exakt varför det här händer dig, men på basen av det du beskriver rekommenderar jag att du skulle tala med någon om det som du upplever. Det är inte meningen att ångestkänslorna ska ta över ens liv. Du kan tala med vem som helst vuxen som du litar på och känner dig bekväm med. Du skriver att du inte upplevt detta på flera år, men att känslorna nu plötsligt är här igen. Har det hänt något under den senaste tiden? Har något förändrats? Vad hjälpte dig då du tidigare kände dig på ett liknande sätt? Ifall du sökte hjälp för ditt mående då, kunde du kanske vända dig till samma tjänster nu. Om det inte är fallet, kan du vara i kontakt med ditt lokala HVC, arbetshälsovården eller skolans elev- och studerandevårdstjänster beroende på din livssituation. Känner du obehag eller vill ha stöd i samband med att boka tider eller söka hjälp, kan du vända dig till det uppsökande ungdomsarbetet i din hemkommun. Deras kontaktuppgifter hittar du genom att googla uppsökande ungdomsarbete + din hemkommun.
Jag vill ännu påminna dig om att det inte är något som är fel med dig. Vi har alla har bättre och sämre perioder och båda hör till livet och ångest är en inbyggd funktion i oss alla, men det ska inte alltid behöva kännas så som du beskriver. Det är okej att inte vara okej ibland, men det ska inte kännas som att man inte känner igen sig själv. Att söka hjälp är ett tecken på styrka, inte svaghet. Det är jättefint att du uppmärksammat ditt eget mående och kommit fram till att det inte känns bra. Då finns det goda förutsättningar att ta sig mot det bättre.
Jag önskar dig allt gott i framtiden och lycka till!
Kram, Lila