Hej
02.03.2023
hej. jag har gjort en dålig sak jag mår dåligt för att jag har sagt ett ord som kanshe inte är bra att säja. mina kompisar sa jag skulle skriva n ordet i chatten och jag ville inte bli fotad eller filmad men dom jorde det endå. ock mår inte så bra för att det känns dåligt när jag sagt ett ord som inte är snällt. vad ska jag göra dom skickar runt bilden nu viggen
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
09.03.2023
Hej,
Tack för din fråga. Jag kan förstå att det som hänt dig känns illa. Det är modigt av dig att våga berätta om din upplevelse, tack för det. Jag vill börja med att klargöra ett par saker först.
1.      Det är aldrig okej att ta en bild eller filma någon annan utan lov.
2.      Det är olagligt att sprida bilder eller videor av andra utan lov.
Det du kan göra nu är att tala med en vuxen, t.ex. en lärare, dina föräldrar, skolkuratorn eller någon annan vuxen som du litar på. Berätta ärligt det som hänt, jag vet att det kan kännas skrämmande, men det är viktigt att berätta hela sanningen så att den vuxna kan hjälpa dig.
Jag är ledsen över att du hamnat i en situation där du känt dig pressad att göra något som du egentligen inte ville göra. Du har rätt i att användning av n-ordet är fel och det är fint att du poängterar det själv. Det att du vet att du gjort något som inte känns rätt och ångrar det nu i efterhand är ett gott tecken. Vi gör alla misstag ibland, det är helt normalt, men det känns dåligt i stunden. Misstag händer, men kom ihåg att dessa inte minskar ditt värde som person på något sätt eller definierar vem du är. I detta fall är det också dina kompisar som gjort ett misstag i att ta foto och/eller filma trots att du inte ville det och nu även skickat det vidare.
Jag önskar dig allt gott i fortsättningen och tackar än en gång för att du varit modig och delat din upplevelse med oss!
Kram, Lila