HUR SKA JAG VETA???
26.05.2023
Hej, en pojke som går i min skola som min bästa kompis går i samma klass. Han stirrar på mig och ger mig en lite flörtig blick VARENDA gång han ser mig och int bara i skolan utan på gymmet, stan osv. Tycker han om mig? KÄRLEKSFRÅGAA
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
01.06.2023
Hej,
Tack för din fråga!
Då det kommer till kärlek och förälskelse kan det vara svårt att veta exakt vad den andra känner. Ibland är vi inte själva heller riktigt säkra på vad det är som vi känner. Vi tenderar att uttrycka känslor av förälskelse och kärlek olika. Vissa visar sina känslor mer öppet, medan andra inte vågar visa det de känner och väljer att dölja det istället. Det att någon tittar på en ofta och söker ögonkontakt kan vara ett tecken på intresse.
Har du talat med honom? Är ni kompisar eller bekanta från förr? Tycker du om honom? Kanske du kunde tala med honom för att få klarhet i den situation du beskriver. Nu menar jag inte att du nödvändigtvis ska gå fram till honom och direkt fråga om han tycker om dig, utan snarare att ni kan tala med varandra och se om ni klickar. Ifall du tycker om honom också är det värt att ta reda på hurdan han är som person. Det är ofta utseendet som får oss att bli kära i första hand, men den andras personlighet gör att känslorna blir djupare eller alternativt att de sakta börjar avta. Därför rekommenderar jag att du skulle lära känna honom bättre ifall det är så att du tycker om honom :)
Om du inte tycker om honom på det sättet och är mer ute efter att veta ifall han tycker om dig då han ger dig flörtiga blickar, kan det vara värt att avvakta lite. Att vara kär eller att fundera om någon är kär i en känns ofta lite pirrigt och nervöst, det är helt normalt, men så länge du inte känner att de blickar han ger dig känns obekväma så är allt okej. Börjar du däremot känna dig obekväm då han ger dig dessa blickar också ute på stan och på gymmet, är det värt att ta upp det antingen med honom direkt eller med en tillförlitlig vuxen. Du har alltid rätten att säga ifrån ifall något inte känns bra.
Det är tyvärr så att jag inte kan ge dig ett direkt svar på din fråga eftersom det sällan går att veta exakt om någon tycker om en eller inte. På gott och ont handlar förälskelse om att vara modig och våga ta ett steg framåt och se vad som händer. Ibland går det bra, ibland mindre bra, men det är också en del av livet. Ingen vill bli avvisad av en som tycker om, men ibland är det bättre att få veta hur den andra känner för att sedan kunna gå vidare.
Jag önskar dig mod till att ta det nästa steget och en superskön sommar!
Kram, Lila