Hyperpigmentering I ansiktet?
02.05.2023
Hej.
Jag undrar varför min ansikte är mörkare än resten av min kropp? Jag använder solkräm. Kan solkräm orsaka hyperpigmentering? Betyl methoxydibenzoylmethane? Hur lyfter jag min hudfärg i ansiktet så att den matchar med hudfärgen på min hals? De är typ 2-3 shades från varandra :/. Vilka produkter är bra emot hyperpigmentering och som gör huden blir ljusare tillbaka. Ul
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
05.05.2023
Jag skickade vidare din fråga till en sakkunnig och hon svarade så här:
Hej!
Vi utsätter ju vårt ansikte generellt mer för sol än vår kropp då den är oftast mer täckt av kläder. Sen är inte våra melanocyter jämnt fördelade över hela kroppen vilket gör att pigmenteringen kan bli ojämn. Naturligtvis ska man se över att solkrämen ska vara spf 50+, som man gärna ska använda året runt.
När man upplever att man har problem så ska man söka sig till en hudklinik som har erfarenhet av dessa pigmenteringar för att få bästa möjliga råd angående produkter samt behandlingar som hämmar melaninprocessen. Jag rekommenderar inte att man börjar köpa olika produkter på egenhand eftersom det kan bli så mycket dyrare än om man får tips från en sakkunnig.
Mvh
Sonja / Ihohud