Kan man ha uppehåll i en dag?
10.03.2023
Hej!
Jag undrar nämligen om man kan ha uppehåll i en dag/två dagar istället för 4 dagar och sedan börja med en ny karta. ED
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
13.03.2023
Hej,
Du kan också helt och hållet strunta i att ha uppehåll om du vill, så du istället t.ex. bara har uppehåll var 4de månad. Men absolut, du kan ha bara 2 dagar istället för 4 men du kommer troligtvis inte hinna sluta blöda på dessa två dagar, eventuellt kanske du inte hinner börja blöda ens. Så hopp över uppehållet istället och ha ett 4 dagars uppehåll var fjärde karta. På så sätt slipper du blödningen varje månad och har den mer sällan. Det är inget farligt att skjuta fram blödningen så, och du är lika skyddad.
Kram!
Malin