könsjukdom eller inte?
28.04.2023
jag undrade om jag kan ha fått en könsjukdom men jag har inga symtom och det var kanske 8 månader sedan jag hade munsex. jag hade inget annat. personen jag had munsex med så var säker på att han inte har någon könsjukdom. kan plötslig smärta i testikkeln eller att det svider när jag kissar då och då men (inte alls nå ofta) vara ett tecken på könsjukdom eller är smärtan då långvarig om det skulle vara en könsjukdom? tips? tankar? en orolig person
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
02.05.2023
Hej,
Det låter som om läkaren också tagit könssjukdomstest på dig, jag tänker på urinprovet. Men ifall du endast gett din partner munsex så behöver du bara ta ett svalgprov. En regel som är bra att minnas, är att man ska ta test där man haft sex, alltså i munnen/halsen, analen eller urinen(haft sex med penis). Så ifall du endast gett munsex kan du inte ha fått en könssjukdom på penis. Men om du också fått munsex  kan det smitta via partnerns mun till din penis. En annan regel är att tänka att ifall en annan slemhinna möter en annan slemhinna så kan man bli smittad ifall partnern har en bakterie där. Slemhinnor har vi t.ex. i munnen/halsen, i analen, på penis och i vaginan. Därav är kondomen bra, i alla lägen, för den hindrar slemhinna att möta slemhinna. Det är svårt för mig att veta ifall du blivit smittad eller inte, det ända som kan svara på det är ett testresultat.
Kram!
Malin