Lashlift
17.04.2023
Är det bättre för fransarna att göra lashlift än att böja dem med fransböjare varjedag? Och stämmer det att det inte går att böja med ögonfransböjare ett tag efter behandlingen (1 mån+) eller att det inte funkar lika bra? Vilka risker finns det när man gör det? Är det värt? Och tänkte göra det till sommaren så att fransarna hålls upp fast jag simmar, för det gör dem väl? Ronja
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
19.04.2023
Hej!
Jag skickade din fråga vidare till Vaasa day spa och så här svarar deras expert:
Tack för ditt meddelande! Du ställer en bra fråga!
Både att böja fransarna med fransböjare och att göra lashlift tär på fransarna. Lyckligtvis förnyas fransarna med jämna mellanrum och de kan också tas hand om med hjälp av olika vårdande fransprodukter.
Lashlift funkar som permanent för håret. Först fäster man fransarna i en fast form med lim, så att fransarna får den önskade formen. Sedan applicerar man permanentmedlet på fransarna. Permanentmedlet ”söndrar” de kemiska bindningarna, som ger fransarna deras naturliga form. När medlet har verkat färdigt, torkar man bort det och applicerar ett medel som ”låser” fransarna i deras nya, givna form. Till sist applicerar man ännu färgmedlet, som maximerar fransarnas synlighet och intensitet.
I lashlift använder man alltså sig av två olika kemikalier som ger fransarna den böjda formen och slutligen ett färgmedel som ger semipermanent färg åt fransarna. Inget av dessa medel appliceras direkt på huden, men de kommer nog stundvis i kontakt med det övre ögonlocket. Då kemikalier som dessa används finns det alltid risker (klåda, svullnad, mjäll). Speciellt om man har en hudsjukdom eller ens hud är känslig för irritationer.
Fransarna får inte blötas ner under 24 timmar efter lashlift. Efter det finns det inga begränsningar. Lashlift håller nog även om man t.ex. simmar.
Lashliften avtar inte med tiden, utan den växer bort i den takt som dina fransar förnyar sig. Raka fransar kommer med andra ord att växa mellan de böjda fransarna med tiden. Vissa kan tycka att denna fas är jobbig. Fransarna kan då böjas med fransböjaren även om en del av fransarna ännu är böjda av lashliften. Fransböjarna behövs inte då lashliften är färsk.
Vi på Vasa Day Spa hoppas att den kund som önskar lashlift har fyllt 16 år.
Hoppas detta svar hjälpte dig! ????
Jag önskar dig en trevlig vår och sommar,
Vaasa Day Spa/ Janica
P.s. åldersgränsen för lashlift kan variera beroende på vilken salong du väljer att göra det på. Kolla upp med salongen innan du bokar tid ifall du är osäker.
/Rosanna