Ont vid underlivet då jag har mens
26.11.2021
Hej! De ungefär 5 senaste gångerna jag har haft mens så har mitt yttre underliv varit ont. Det tar inte jätte sjukt, men det känns som att det ilar, typ som i tänderna. Jag har inte sjukt då jag berör området utan det är ett konstant ilande vid min slida. Känner mest av det nära klitoris. Har ni någon idé om vad det här kan vara? Någon typ av mensvärk eller infektion? Fundersam tjej
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
30.11.2021
Hej,
Väldigt svårt för mig att svara på vad det exakt kan vara. Jag rekommenderar en gynekologisk undersökning, och om du är medveten om exakt när du har mens så rekommenderar jag dig göra den under mensen. Att undersökas under mens är inga problem - kan såklart kännas konstigt för den som har mens, men tänk inte på det alls, den som gör undersökningen är väldigt van vid mens och alla sorters sekret!
Jag rekommenderar dessutom ett könssjukdomstest, detta för att utesluta infektion!
Kram!
Malin