Sex första gången
28.05.2023
Hej! Jag och min kille skulle försöka ha vaginalt sex men det gör jätte ont för mig. Kan något gå sönder eller är det farligt om det gör ont? Jag är helt trygg med min kille och jag dlappnar av och jag kan diskutera med honnom att det gör ont och vad som känns skönt jag fattar inte vad problemet är. Kan den vara för stor? Vi haf haft sex på alla andra sätt och vi ville pröva på något nytt ...
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
06.06.2023
Hej!
Det är roligt att höra att ni kan kommunicera och att du känner dig trygg och bekväm med din kille samt att ni prövat på annat innan ni började testa på vaginalt sex. Det här lägger grunden för ett hälsosamt sexliv. Jag förstår hur frustrerande det kan kännas när man vill ha sex och känner sig mogen för det men kroppen inte samarbetar.
Det är inte farligt i sig att det gör ont när man har sex men det ska inte göra det. Sex är till för båda parternas njutning och om du inte njuter är det inte bra. Du behöver inte oroa dig för att något ska gå sönder men det kan vara bra att känna till att man kan få små sår/skavsår som kan blöda, ofta vid slidöppningen. Det är inte farligt men det kan kännas väldigt otrevligt.
Jag kan inte veta ifall din killes penis är för stor men jag rekommenderar stark att ni i alla fall börjar ta hjälp av glidmedel. Smörj in både hans penis och ditt underliv. Det borde i alla fall underlätta men ifall det fortfarande gör väldigt ont är det viktigt att ni avbryter. När vaginalt samlag tar väldigt ont är det inte farligt i sig men om man ”vänjer” kroppen med att alltid koppla ihop sex med smärta kan det hända att din kropp och ditt underliv efter ett tag automatiskt börjar spänna sig även fast du känner dig avslappnad, det är din kropps sätt att skydda sig själv. Därför är det väldigt viktigt att du inte tvingar din kropp att utstå något som är smärtsamt. Du vill inte programmera din kropp att koppla ihop sex med smärta!
Jag tror att det skulle vara bra ifall du långsamt får vänja din kropp vid penetration ifall det är något som ni båda gärna vill. T.ex. öva först med fingrar, börja med ett och om det känns bra så pröva med två och sedan tre (använd glidmedel även om du är våt). Ta allting i väldigt långsam takt och när du känner dig redo kan ni pröva ha slidsamlag (med mycket glidmedel). Ifall det tar ont så ska ni avbryta och fortsätta med något annat eller ta paus helt och hållet. Man kan också pröva olika ställningar ifall det är någon viss ställning som gör att det tar ont.
Det är bra att du känner dig avslappnad med din kille men kom ihåg att man ibland spänner sig utan att man märker det. Det kan hända att din frustration över att vaginalt samlag inte fungerar som du vill gör att du spänner dig utan att du alls tänker att du gör det. Försök att inte lägga så mycket fokus på att få just den delen av ert sexliv att fungera utan njut bara av varandras närhet och varandras kroppar och försök att inte lägga så stor fokus på att slidsamlaget. Sex är till för att man ska ha roligt och njuta och det finns så otroligt många sätt man kan ge varandra njutning på förutom vaginalt sex, det låter som att ni redan har ett väldigt bra och hälsosamt sexliv även om slidsamlaget inte ännu fungerar som önskat. Om bristen på vaginalt samlag känns väldigt jobbig och hopplös kan man alltid boka tid till en gynekolog som man kan diskutera dessa saker med och som kan ge tips på hur man kan gå till väga för att få det att fungera bättre.
Fortsätt prata med din kille om dessa saker och fokusera på att lära känna varandra och varandras kroppar utanför vaginalt sex. Det får ta den tid det tar, försök att inte känna press över det. Sex är inte något som genast måste fungera som en väloljad maskin utan det tar ofta en tid innan man får sexlivet att flyta på som det ska, och det är helt okej. Vet att det är lite lättare sagt än gjort men om man stressar över något gör det sällan saken bättre utan snarare tvärtom så försök att ta det riktigt lugnt och inte tänka så mycket på den biten av ert sexliv. Satsa på att utforska varandra både fysiskt och psykiskt och fortsätt prata öppet och ärligt. Jag har inga tvivel på att du/ni kommer klara det här så länge ni fortsätter att vara ärliga med varandra, stöda varandra, ha tålamod och empati för varandra.
Kram och lycka till!
/Rosanna