Självmord
07.08.2022
Kör på motorvägen varje dag och jag vill köra in i en stolpe i 140km/h. Idag har jag fått nog på livet det blir ju aldrig bättre har försökt allt men har så jävla ångest å ja e så jävla värdelös på allt har inga jävla kompisar eller någon att umgås med. Min familj skrattar åt mig då jag dejtar en flicka från Öja för att hon kan vara en laestadian. Har 24/7 depressions tankar och tankar på att ta mitt liv också hur jag ska göra det. Ska ta sömnmedicin å kör in på motorvägen i så hård fart som bilen bara går tills ja somnar å kör inn i en stolpe å dör

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.08.2022
Hejsan!
Tack för att du skrev in. Ledsen att höra att du mår såhär dåligt. Självmordstankar kan vara obehagliga att ha, och faktiskt rätt så vanliga när man mår psykiskt dåligt. Men det är jätteviktigt att man inte lämnar ensam med de tankarna, utan att man pratar med någon om det. Det finns hjälp att få, och det är absolut värt det att kämpa för ett bättre liv! Det känns kanske inte just nu så, men ditt framtida jag kommer tacka dig för att du fortsatte leva, för det finns mycket bra kvar i ditt liv. Du är ung, och då är det svårt att se det större perspektivet, men det tunga som du känner nu så kommer inte att vara för evigt. Våga orka och kämpa lite till!
Det kan dock kännas mycket svårt att svänga på skutan ifall man försöker göra det helt ensam. Ifall man är väldigt deprimerad så upptar de mörka tankarna så stor del av ens energi att man kan behöva hjälp att navigera rätt igen. Ibland behövs även medicinering. Det finns absolut INGEN skam i att söka hjälp för dessa saker/ta medicinering, på samma vis som det inte är konstigt att man söker hjälp för exempelvis ett benbrott eller cancer. Det är värt det att vara modig, söka hjälp, och ta en chans för liv, istället för att avsluta det hela i förtid.
Ifall du jobbar så kan du söka dig till arbetshälsovården, om du studerar till studenthälsovården, och ifall du inte har tillgång till endera av dessa så kan du söka dig till ditt lokala HVC. Om du bor nära Vasaregionen så kan du också ta kontakt med Horisonten.
Sist och slutligen vill jag också starkt avråda dig från att försöka överdosera på sömnmedicin och köra bil som självmordsförsök. Inte bara för att jag inte vill att du ska dö, men också för att det är rätt vanligt att människor som försöker ta livet av sig via liknande sätt också råkar ta livet av andra, eftersom deras bilar kan krocka in i andras, eller flyga till sidan och hamna på fotgängare/cyklister. Även om du kör på motorvägen som bara har filer åt ett håll, så kan bilen vid en krash flyga över till andra körfältet och ställa till med en seriekrock. Inte värt det att också riskera andras liv! Så i ”värsta” fall för dig så överlever du men blir svårt invalidiserad, och råkar också ha livet av någon annan. Inte värt det!! Lovar dig att det är så mycket bättre ifall du söker hjälp till det som du känner, så att du får ett bättre liv, som du förtjänar att få.
Du är inte värdelös, det är ingen! Du har bara inte hittat ditt sammanhang ännu. Men det FINNS där ute.
Jag är glad att höra att du hittat en tjej som du dejtar :) Skit i vad familjen säger, det spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är ju vad du känner, och vad hon känner. Hon behöver ju dessutom inte höra till nämnda samfund bara för att hon är från ”bibelbältet”, + att det är väl skit samma vad hon tror och inte så länge som hon är en bra person. Ifall det ändå är viktigt för dig att man tror/inte tror på samma saker, så kanske du helt enkelt skulle ta upp religion som samtalsämne och se vad hon säger om det? Så behöver du inte gå och undra.
Skriv gärna in igen om du behöver/vill. HÄR har Decibel också sammanställt en lista på olika hjälpnummer etc, som man kan kontakta ifall självmordstankarna börjar kännas för akuta.
Jag önskar dig allt gott!
Kram, Kix