Sova över med kille
09.03.2023
Hej! Jag och min pojkvän har varit tilsammans i 9 månader vi båda är 15 år och får forttfarande int sova med varandra. Det handlar inte om att de tror att vi ska ha sex för vi vill inte ens det ännu. Mina föräldrar säger att man sover inte över med varan då man e 15 de gör man då man e vuxen annars är det inte speciellt. Men ja fattar int problemet vi ligger ju brevid varan på dagen också de e ju prick samma sak bara att de e natt. Alla andra 15 gör ju de, alla mina vänner. Biet
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
14.03.2023
Hej och tack att du tagit kontakt!
Jag kan förstå att du känner en viss orättvisa i att din pojkvän inte får sova över. Du beskriver att övernattningen handlar enbart om att sova bredvid varandra, inte att ha sex. Det är fint att ni tillsammans diskuterat och kommit fram till att sex inte är aktuellt för er del ännu.
Det är inte alltid lätt att förstå varför ens föräldrar är av annan åsikt, men det är bra att komma ihåg att vi alla ser saker från olika synvinklar. Det som känns självklart för dig kanske inte är det för dina föräldrar. Har du talat med dem om det här och förklarat det du berättar här åt oss? Har du frågat varför de har den åsikten som de har?
Kom ihåg att för att skapa diskussion och få svar på dina frågor är det bäst att framföra sin sak lugnt och sansat. Det blir sällan en bra diskussion om diskussionen öppnas med en negativ ton. Jag förstår om du känner dig frustrerad på grund av detta, men genom att lugnt framföra din sak och diskutera igenom det kan du och dina föräldrar förstå varandra bättre. Kanske ni tänker olika kring det hela? Kanske det har skett ett missförstånd? Det finns sällan rätt och fel åsikter i en sak som denna. Det handlar oftast om att förstå varandra och försöka hitta en kompromiss.
Du är ännu ung och på basen av det du berättar uppfattar jag att du är i ett förhållande där du trivs och har det bra. Övernattning definierar inte ert förhållande på något vis och därför vill jag uppmuntra dig att njuta av det du och din pojkvän har tillsammans. Det finns många timmar i dygnet att spendera tillsammans även om natten inte skulle vara en del av den tiden.
Jag önskar dig kärleksfulla tider med din pojkvän.
Kram, Lila