Styvmamma
27.04.2023
Min styvmamma är jätte dum mot mig och hon säger sina hemligheter till mig som jag inte vill veta som gör mig orolig vad ska jag göra Privat
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
28.04.2023
Hej,
Tack för att du tagit kontakt med oss! Det gör mig ledsen att höra att du råkat ut för detta. Jag kan förstå att de hemligheter som din styvmamma delar med sig kan få dig att känna dig orolig.
Ett barn borde aldrig behöva bära den vuxnas hemligheter, oavsett vilka hemligheter det handlar om. Du borde inte behöva ta del av hennes hemligheter, speciellt då dessa väcker oro i dig. Du har gjort rätt då du tagit kontakt med oss och frågat efter hjälp.
Det är sällan helt simpelt att ta in en ny vuxen i familjen. Det tar tid att lära känna varandra och den processen kan skapa konflikter eller känslor av irritation och frustration. Hur länge har din styvmamma varit med i bilden? Har hon alltid betett sig så här eller har det börjat nyligen? Har någonting ändrats? Jag ställer dessa frågor till dig så att du kan fundera på dem, men oavsett vad ditt svar på dessa frågor är så vill jag påminna dig om att du inte behöver ta del av hennes hemligheter om du inte vill.
Kanske allt i övrigt är bra mellan dig och din styvmamma, om man bortser från det att hon berättar sina hemligheter åt dig. Har ni i övrigt en bra relation till varandra kan du vara ärlig med henne och berätta att du inte vill ta del av hennes hemligheter i fortsättningen. Det är alltid bra att vara ärlig och berätta öppet hur det känns, även om det handlar om svåra saker. Det kan hända att din styvmamma inte har förstått att dessa hemligheter gör dig orolig och då om ni diskuterar igenom saken tillsammans kan ni förstå varandra bättre.
Är det så att din relation till din styvmamma inte annars heller är så bra, kunde du ta upp saken med en annan vuxen. Finns det en annan förälder/föräldrar i din familj utöver din styvmamma? Hurdan relation har du till den föräldern/de föräldrarna? Finns det någon vuxen där hemma som du kan tala öppet med? Om du inte kan tala med din styvmamma så skulle det vara viktigt att tala med en annan vuxen om det här. I den diskussionen kan du ärligt förklara vad som hänt och berätta att detta väcker oro i dig. Det här kan kännas skrämmande och även obehagligt, det förstår jag, men det skulle vara viktigt att en annan vuxen i din närkrets skulle vara medveten om vad som händer mellan dig och din styvmamma för att kunna hjälpa dig.
Är det så att du känner att det inte går att tala med någon vuxen där hemma eller att du kanske redan har försökt utan att lyckas, så rekommenderar jag att du berättar åt en utomstående vuxen som du kan lita på. Det kan vara en lärare, skolkuratorn, en ungdomsarbetare eller en tränare. Vem som helst som du känner dig trygg med. Du ska inte behöva bära det här ensam.
Slutligen vill jag påminna dig om att det här är inte ditt fel. Du är modig som vågar be om hjälp i en situation där du känner att du behöver det.
Jag önskar dig mod till de diskussioner som kommer och en trevlig fortsättning på våren!
Styrkekramar, Lila