Svinkoppor
19.05.2023
Fick veta den tråkiga nyheten att det kan ta månader till år för ärren från mina svinkoppor att försvinna. Jag var till hudläkaren idag för att mina svinkoppor inte försvunnit (det var ännu märke kvar efter dom) där hudläkaren konstaterade att det var svinkoppor som hade lämmnat ett ärr efter sig och att man inte kan göra så mycket om saken, hon berättade att om de ännu är kvar om ett år skulle man t.ex. kunna fara på laserbehandling om det stör en ännu då.
Hudläkaren var ju lite osäker om det var svinkoppor eftersom hon inte visste hur det såg ut i början och att mina finska kunskaper inte är dom bästa, så det hjälpte ju inte, men jag var till läkare direkt när utbrottet började och baserat på hans diagnos och hur det såg ut nu så blev då diagnosen till den som den blev.
Stör mig så satans att ha det i facet....

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.05.2023
Hej,
Om du var till en läkare då utbrottet började och hen gav dig diagnosen svinkoppor så är det antagligen sant. Jag kan förstå att hudläkaren du besökte nu hade svårt att avgöra det eftersom skillnaden mellan ärr efter t.ex. acne och ärr efter svinkoppor inte är lätta att se skillnad på i efterhand.
Jag förstår att det är irriterande att ha ärr i ansiktet, och det kan göra att man känner sig väldigt medveten om dem speciellt om man inte annars har haft problem med hyn. Men som hudläkaren sade så är det inte så mycket du kan göra åt saken nu annat än att ta hand om din hud på bästa sätt och rengöra den dagligen. Kom ihåg nu under sommaren att skydda huden med solkräm - i all synnerhet de områden där du har ärr eftersom huden är känsligare där. Jag rekommenderar att du skulle köpa en solkräm med solskyddsfaktor 50 till ansiktet. Jag vet att många tycker att det är "onödigt" eller att man gärna vill bli brun på sommaren med om man vill ta hand om sin hud så är det viktigt att skydda den eftersom de skador som solen orsakar inte alltid går att reparera.
Kram,
Tessi