Tampong
20.05.2023
Hej, jag skrev för några veckor sen om att jag försökt allt för att få in en tampong men inget lyckades… Jag uppskattar ert svar och ska definitivt prova det. Men jag glömde nämna en sak innan: Hemma har vi bara tamponger med kartongapplikator och kom ihåg att jag nån gång också hört att någon sagt att det var ”svårare att använda” eller gör ont eller att de är obekvämna, och tänkte då att kanske det vore lättare att få in tampongen med en plast applikator? Stämmer det att kartong e svårare? Tror ni det skulle funka bättre med plast? Är öppen för att pröva vad som helst bara jag får in den på något sätt, är trött på bindor! tjej som är trött på bindor

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.05.2023
Hej,
Personligen så tror jag att det skulle vara lättast att testa helt utan applikator och föra upp tampongen enbart med fingret/fingrarna eftersom du då har större möjlighet att påverka hur du för in den - men det är säkert en "smaksak" så det är mycket möjligt att andra inte skulle hålla med mig. Men eftersom du har testat med katongapplikator och det inte har fungerat så tycker jag att det är en alldeles god idé att du testar med någonting annat istället för att se om det är någon skillnad i just ditt fall. Antingen med en plastapplikator eller helt utan applikator.
Jag tycker att det är fint att du inte ger upp utan är villig att fortsätta försöka hitta en metod som fungerar för just dig.
Kram,
Tessi