Tjo
27.02.2023
Hej
Jag har ett problem med att min hund gräver ut alla papperskorgar och biter sönder allting i papperskorgen direkt jag inte har ögat på henne. Men hon vet nig att hon har gjort fel om man går in på henne. Vad ska jag göra? Finns det nåt jag kan spruta så det smakat äckligt utan att det luktar? Hundägan
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
28.02.2023
Hej!
Det kan vara väldigt besvärligt med hundar som gräver i sopkorgar och det är något som dom allra flesta hundägare är bekanta med. Eftersom din hund vet att den inte får göra så är min bedömning att det inte handlar om disciplinproblem utan att det har att göra med hundens instinkter. Den bästa lösningen är i det här fallet att antingen investera i sopkorgar som hunden inte kommer åt att gräva i eller att lägga in sopkorgen i ett skåp alternativt bygga någon form av barriär/stängsel runt sopkorgen. Du kan även pröva att lägga någon bjällra eller något som skramlar högt på din sopkorg så att du hör när hunden har något fuffens på gång, det kan ju i bästa fall också göra att hunden vill lämna sopkorgen ifred ifall den inte tycker om ljudet.
Den här problematiken kan även bero på att hunden vill få din uppmärksamhet eller att den är rastlös. Det är väldigt varierande från ras till ras vad en hund behöver för att må som bäst. Vissa hundraser är genetiskt betingade att gräva upp saker och kan behöva någon form av leksak eller aktivitet för att stoppa den från att börja gräva i din sopkorg. Jag kan till att börja med rekommendera att du skaffar en leksaksboll där man kan stoppa in små hundgodisar som hunden sedan måste rulla bollen för att få ut. Det är lite som knep och knåp för en hund. Jag rekommenderar också att du forskar mera om hundens ras och vilken uppgift den blev framavlad för. Det kan ge dig en större inblick i vad din hund har för naturliga instinkter och kan hjälpa dig förstå vad din hund behöver för att hålla sig stimulerad och inte bli rastlös. Dom flesta hundar har blivit framavlade för någon form av uppgift och det är bra om man kan ge sin hund aktiviteter som liknar de uppgifter som dom är menade för.
Lycka till med din fyrfotade, fluffiga sopkorgsgrävare!
/Rosanna