Viktnedgång funkar inte
20.01.2023
Hej! Jag vill gå ner i vikt eller basically förlora fett på kroppen. Detta går dock inte så bra. Jag äter socker/sötsaker typ 2 ggr om dagen och jag kan inte påverka vad jag äter till måltider eftersom jag inte är den som lagar maten. Är väldigt beroende av socker, speciellt choklad. Vet inte riktigt hur man räknar kalorier men tror jag äter runt 2000/dag, ibland mer och ibland mindre. Mationerar dagligen. Dock äter jag alltid för mycket och träningen räcker inte till. Jag känner mig så otillräcklig och vet inte vad jag ska göra

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.01.2023
Hej,
Det är ganska svårt att ge något exakt eller konkret råd på hur du skall göra eftersom jag inte känner dig, inte känner till dina matvanor eller ditt hälsotillstånd i största allmänhet.
Eftersom jag inte känner till din vikt eller ditt hälsotillstånd så vet jag ju först och främst inte om du alls borde gå ner i vikt, men huvudsaken skulle ju vara att du isåfall gjorde detta på ett hälsosamt sätt, d.v.s. att det handlar om en livsstilsförändring och inte om en diet. Att "banta" brukar oftast inte fungera som en långsiktig lösning eftersom det ofta då handlar om att man sätter upp mål som inte är hållbara.
Mitt förslag skulle därför vara att du skulle tala med din skolhälsovårdare eller företagshälsovårdare och via hen få kontakt med en näringsrådgivare. Det finns också vissa hälsovårdare som har den kunskapen som behövs för att ge rådgivning och hjälpa dig göra upp en plan. Det som skulle vara viktigt är att tänka långsiktigt och göra små förändringar som man sedan klarar av att följa.
Det är ingenting du behöver skämmas över att du vill ha hjälp med att göra upp en plan, så försök att ta mod till dig och kontakta din hälsovårdare.
Kram,
Tessi