Fråga till kix
18.07.2021
Tjena kix , Gringo här. Jag har en fråga att ställa.
Har läst igenom det vi skrivit innan och har en fundering på en sak.
När vi diskuterade droger som hör till en av riskfaktorerna för schizofreni så har du skrivit det tre gånger, men vid ett tillfälle så säger du emot det du skrivit. Låt mig förklara;
I kix 11 skrev du såhär: ” Och sen ärftligheten ihop med vissa andra riskfaktorer såsom speciellt droganvändning i det här fallet så ökar ytterligare risken att insjukna. Men om man inte har ärftligheten så är det mycket mera osannolikt att man insjuknar i schizofreni, även om man skulle ha brukat droger lika mycket som den som insjuknar men också har ärftlighet.”
I en bit av texten i kix 19 skrev du såhär: ”Vid drogutlösta psykoser (vilka är relativt vanliga) kan en person få schizofreniliknande symptom, men det behöver inte ”lämna” som schizofreni ifall personen annars inte har anlag för det. ”
Så för att sammanfatta dessa två, du menar att man kan bruka droger men inte drabbas av schizofreni om man inte har anlaget. Däremot om man har anlag för det så kan det vara den utlösande faktorn.
Men i det sista stycket i kix 19 så skriver du nått som säger emot det som du skrivit här ovan.
” Dock finns forskning som visar att om en person använt droger regelbundet i ung ålder så ökar risken för att denne ska drabbas av schizofreni senare i livet. Kanske för att de har haft sönder sin hjärna medan den ännu har utvecklats. Men korrelationen kan också vara andra vägen, att personer med anlag för schizofreni söker sig mera ofta till att använda droger än människor som inte har anlag. Det där är svårt att säga, det kan bra vara lite av båda orsakerna.”
Förstår inte riktigt den delen, menar du att man ändå kan drabbas av det utan att ha anlag? Eller är det jag som inte förstår ? Den va lite svår förstådd så kan du förklara den bättre.
Har studerat en del om droger och det står mycket om att speciellt Cannabis är starkt associerat med psykossjukdomar och schizofreni. Och i samtliga fall så står det att det är utlösande faktorn för dem som har anlag för psykossjukdomar. Eller att det påskyndar deras sjukdomsutveckling.
Har läst berättelser och lyssnat på poddar av människor som använt cannabis o de flesta skriver om psykoser. En kille sa att han inte visste att hans farföräldrar hade schizofreni och när han började röka på i tonåren då tog det inte lång tid innan han blev sjuk han med.
Så det jag försöker säga är att det högst troligen är en kombination av arv och miljö. När det gäller psykossjukdomar som schizofreni . Men tänker på det du skrev i kix 19 i det sista stycket där som jag klistrade in hur du menar med det ? Gringo

Ungdomsinformatör Kix svarar
26.07.2021
Hej!
Ursäkta sent svar, jag har varit på semester.
Det jag försökt påvisa där i det sista stycket ur Kix19 är att det kan finns flera perspektiv till samma sak, eftersom forskningen kring dessa ämnen fortfarande pågår. Det finns få helt definitiva svar, även om de flesta forskare är överens om att det antagligen är på ett visst vis.
Det som jag menar i den texten är att bara för att det finns en bevisad korrelation mellan två saker så kan man inte nödvändigtvis vara helt säker på vilket sätt de samspelar (speciellt på individnivå). Jag tog det här som exempel för att det diskuterats kring schizofreni och rökning, alltså av vanliga cigaretter. Människor med schizofreni och liknande sinnestillstånd röker oftare och mera än genomsnittet av människor. Det är alltså väldigt vanligt att någon med schizofreni också röker (och röker mycket). Vilket gjort det omtvistat ifall det är så att människor med schizofreni (eller anlag för det) också har lättare för att fastna för olika substanser (och söker sig till att bruka någon typ av substans), eller om det är så att rökningen i sig själv är en bidragande faktor till schizofrenin. Med andra ord – man ser en korrelation, men kan inte alltid säga helt säkert vad den beror på, bara teoretisera och försöka tänka logiskt kring det. Jag tror det är nyttigt att ha det i åtanke, att sällan är saker helt svart-vita med enkla svar (även om man kan tycka att det skulle vara skönt om det var så). :)
Men en sak som man kan säga med säkerhet är att det är bäst att hålla sig borta från droger så att man inte ”leker med riskerna”, eftersom det trots allt finns en stark konstaterad korrelation mellan droger och många psykiska sjukdomar. Droger påverkar ju trots allt kemikaliebalansen i vår hjärna och hur den fungerar, så sakkunniga är nog överens om att droger kan trigga psykossjukdomar. Det där med att korrelationer inte alltid är så lätt-tolkade som man först kan tro är mera som en finstilt parentes i det hela (men som ändå kan vara bra att tänka på när man exempelvis läser forskningsrapporter om olika ämnen).
Kram, Kix