hormonspiral - steril?
13.03.2022
hejsan! jag satte in en hormonspiral för ungefär 3 veckor sedan. trots att det gått en stund så har jag ibland väldigt ont fortfarande av den och det gör mig lite orolig. på tiktok såg jag en video om någon som blivit steril av sin hormonspiral pga en infektion. nu är jag jätterädd och vill ta ut den. är risken stor för att spiralen ska hamna snett och ”fastna” på något sätt vilket i sin tur skulle leda till infektion? fick panik när jag såg den där tiktoken och är jätterädd för att min spiral ska hamna snett eller göra mig steril. om risken för att bli steril är stor så vill jag verkligen inte ha spiralen längre. rädd tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2022
Hej,
Det är förstås bara du själv som vet hur ont du har av spiralen just nu. Det är helt rimligt att man känner av den då den är ny, dessutom påverkar hormonerna från spiralen hur slemhinnan byggs upp i livmodern och hur mensvärken kommer att kännas i fortsättningen. Så i mina öron låter det inte det minsta oroväckande. Men du kan alltid ringa till preventivrådgivningen och diskutera med barnmorskan där som känner till alla detaljer.
Risken att man skulle drabbas av en infektion efter insättningen av hormonspiral - som dessutom skulle leda till att man blir steril är nog försvinnande liten. INGEN läkare skulle rekommendera att man använder spiral om detta var vanligt eller var någonting som skedde regelbundet. Kom ihåg att du inte kan tro på allting du hör på tiktok eftersom man inte VET om det är sant. Personen som gjorde den videon känner antagligen inte ens själv till alla detaljer och har ingen utbildning på det området. Jag blir alltid lite arg då jag hör att någon "influencer" sprider lösa rykten om någonting som de själva inte förstår sig på.
Det viktigaste nu är att du själv känner efter hur det känns just för dig, och att du vid behov ringer och talar med läkaren som lade in spiralen eller barnmorskan. Jag tror inte att det finns någon anledning alls att vara orolig.
Kram,
Tessi