IUB ballerine kopparspiral
20.08.2020
Hej! Vad vet ni om den "nya" kopparspiralen, om jag förstått rätt är den rätt populär och omtyckt i USA. Finns den här i Finland? Jag har själv haft hormonspiral i snart ett år, men känner att det inte passar mej. Känner mej ofta nere och är mej inte lik. Vanlig kopparspiral är jag inte alls sugen på, eftersom att jag annars också har mycket rikliga blödningar och är extremt sjuk i samband med mensen. Skulle alltså behöva nåt hormonfritt preventivmedel, men inte vanlig kopparspiral.. Jobbig situation

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
24.08.2020
Hej,
Jag frågade runt lite om någon visste vad det handlade om, men spiralen du talar om är inte allmän i Finland ännu. Barnmorskan Malin som jobbar i Sverie svarar så här:
"Jag är inte helt 100% säker på vilken kopparspiral du menar, MEN jag tror att du kanske menar pärlspiralen. Pärlspiralen har små pärlor av koppar som utsöndrar kopparjoner lokalt i livmodern. Den utlovar inte att man inte kan få längre och rikliga menstruationer men de säger inget om ökad mensvärk. Men det är något man inte kan lova tycker jag. Koppar ger alltid en ökad risk för mer mensvärk och ökad mängd av och längre menstruationer. Om den finns i Finland är jag faktiskt osäker på. Hittar ingen som helst information om det tyvärr. Den har precis kommit till Sverige och är ny här, vi applicerar den inte hos oss ännu, den är så ny. Pärlspiralen är formad som en boll av pärlor av koppar. Den håller i 5 år, precis som den traditionella kopparspiralen."
Eftersom du inte är helt nöjd med din hormonspiral så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen och diskutera vilka alternativ som finns.
Kram
Tessi och Malin