Klåda i anus
16.01.2025
Hej, för lite mer än 1 vecka sedan fick jag klåda i anus, det är inte ens så intensiv klåda utan ganska mild. Det ända jag går och oroar mig över är att den kommer bli värre och att jag har något fel! Jag smörjde mig varje dag men vaselin och tillslut så försvann klådan i två dagar, tills igår, då jag använde stringtrosor. Om jag kollar på huden ser den lite röd ut. Jag berättade om detta för min syster och min mamma och dom båda sa att jag nog förmodligen bara är torr och att det blivit irriterat och att det inte fullt ut läkt än och därför blev det ännu en ”flare up” av string. Jag är egentligen inte orolig eftersom att klådan inte besvärar så hemskt mycket men jag skulle vilja veta. Kan huden runt anus bli torr och irriterad? Hihi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.01.2025
Hej,
Det korta svaret på din fråga är JA. Huden vid och omkring anus kan bli torr och irriterad precis som på alla andra ställen på kroppen. Det behöver med andra ord inte betyda att det är någonting som är direkt "sjukt". Du skriver att du använder strings och jag tror att det helt enkelt är så enkelt att det är dina trosor som orsakar klådan. Huden vid anus är ju lite annorlunda än huden på andra ställen på kroppen, vilket innebär att den också är mer känslig. Så om man då har någonting som trycker eller skaver mot den huden så är det inte alls konstigt att huden reagerar. Kanske är det bara någon specifik trosa som är så "vass" så att den irriterar huden, men jag råder dig att försöka smörja huden vid anus tills klådan går över, och att sedan vara lite uppmärksam på vilka trosor du "reagerar på".
Om klådan skulle bli långvarig och återkommande trots att du inte använder strings så får vi ta oss en ny funderare. En annan anledning kan vara ytliga sprickor i huden vid ändtarmen som kan uppkomma t.ex. om man ofta har förstoppning, eller i vissa fall springmask (men det är inte speciellt vanligt hos personer i din ålder och vid mask är det främst nattetid som klådan märks - så det finns ingen anledning till panik över mask i nuläget!)
Smärj och använd trosor av en annan modell ett tag så tror jag att problemet löser sig.
Kram,
Tessi