Minipiller som passerat utgångsdatum
24.03.2022
Jag tar desogestrel (minipiller) och insåg nu att de tabletterna som jag har tagit gick ut för två månader sedan. Så jag har alltså tagit minipiller som varit utgångna i en två månaders tid. Är det farligt? Eller är det något som påverkar mig överhuvudtaget? Är orolig att det skulle påverka fertiliteten. M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.03.2022
Hej,
Nej, farligt är det inte. Alla produkter måste idag ha ett "bäst före" datum för att det skall finnas en garanti om att de inom den tiden fungerar/ser ut/har den konsistens som förväntas. Men de flesta produkter står sig längre än det datumet.
Om man tar mediciner som är "gamla" finns det alltid en risk för att de inte ger önskad effekt eller fungerar lika effektivt som de borde, men med tanke på p-pillers hållbarhet så är inte två månader speciellt lång tid. De är inte direkt en färskvara.
Så jag föreslår att du försöker skaffa nya piller som inte har utgånget datum, men du behöver knappast stressa över att de du ätit var för gamla för jag tror inte att det påverkar deras effekt i någon större utsträckning.
Kram,
Tessi