Tappar vänner
07.06.2021
Hej
Jag tog studenten för tre år sen och med åren så har min kontakt med klasskompisar som jag hade i gymnasiet minskat år efter år. Jag hade kontakt med ca 15 personer efter studenten och numera har jag bara kontakt med 2-3 pers.. de flesta har valt att få sin egna väg i livet, flyttat, hittat jobb, skaffat tjej osv. De har andra prioriteringar i sina liv vilket jag förstår. Jag jobbar också. Men vill hålla kontakten med andra vilket är svårt med tanke på att dessa som jag umgicks med förr har andra saker för sig i livet.
Har ni tips på vad jag kan göra för o exempelvis skaffa nya vänner ? Johan

Ungdomsinformatör Kix svarar
10.06.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Det är rätt vanligt att man upplever det du upplever just nu – att man med åldern ”glider ifrån” många vänner, och också hittar olika typer av livssammanhang som kan vara knepiga att jämka med varandra.
Precis som du säger så har dina gamla vänner lite andra prioriteringar just nu - det betyder ju inte nödvändigtvis att du är mindre viktig än innan, men det kan vara rätt svårt att få tiden att gå ihop för kompishäng ju mera ”vuxenliv” man lever, speciellt när den typen av liv ännu är rätt nytt. Det KAN vara att det här svänger ännu och de börjar inse vikten av att hålla god kontakt med gamla vänner, för vissa så gör det det. Så man ska inte vara rädd heller för att stundvis skicka ett meddelande och fråga hur läget är av nån gammal vän man gillat fast man inte har haft kontakt på en stund. Eller fråga om nån kommer med på en aktivitet som låter kul, jag har märkt att det ofta är lättare att få nån med sig om man har något konkret förslag att komma med (vet ju inte vad ni gillar, men exempelvis att dra och fiska, åka go-cart, bowla, simma på nåt nytt ställe, äta en lunch tillsammans nånstans, etc).
Men annars låter det som att du kanske skulle må bra av att också hitta vänner som har lite liknande prioriteringar och livssituation som du? Är det kanske så att du skulle vilja ha vänner som är lite spontanare i att hitta på saker? (Om det är till nån tröst så sökte jag också ett tag såna nya vänner av en liknande anledning som dig, det tog en liten stund men jag hittade dem, så det är fullt möjligt att få fler vänner i mera vuxen ålder :) )
Jag vet ju som sagt inte så mycket om dig som person och vad du gillar, men jag skulle kanske börja med att fundera om jag genom mina hobbyn och intressen kunde hitta likasinnade. Involvera dig i aktiviteter på fritiden, typ gå med i nån hobbygrupp eller något sånt. Det är oftast lättare att bli vän med någon om man utgår från ett liknande intresse eftersom man naturligt då har nåt gemensamt och saker att prata om. Du säger också att du jobbar, finns det någon i din arbetsmiljö som verkar som en skön typ? Kanske du kan dra ihop ett jobbgäng för att ta en After Work dryck tillsammans någonstans? Man ser folk i ett lite annat ljus när man hänger utanför arbetstid och det är lättare att lära känna varandra.
Fundera över din skara bekanta, också de ytligare bekanta. Finns det någon där som verkar intressant, som du gärna skulle lära känna bättre? Försök var modig och fråga om ni ska hitta på nåt tillsammans (här igen är det mycket lättare om man har en färdigt uttänkt aktivitet som man kan tänka sig att den andra kunde gilla). Det kan kännas lite konstigt till en början att fråga sånt av halvbekanta, men ofta blir folk bara glada över att bli påtänkta, och det värsta du kan få är ett nej vilket sist och slutligen inte är så farligt. Sällan beror ett nej på vem man är som person eller nåt sånt, utan oftast är det för att de redan har för mycket going on i livet. På det här viset har jag faktiskt fått flera nya vänner, både genom att jag själv har varit den som frågat och den som blivit tillfrågad! Det gäller att vara lite open minded helt enkelt, och våga ta initiativ :)
Ifall det känns väldigt konstigt att fråga sånt av andra så kanske det hjälper att dra till med nåt i stil med att "Hej, länge sen sist, läget? Jag tänkte åka och [sätt in aktivitet] imorgon, hänger du på?". Alltså en mening där du lite sådär avslappnat konstaterar att DU nog oavsett tänker göra den här aktiviteten (ifall det är nåt man kan göra ensam) men att man får haka på om man vill. Det kan ta bort lite press från den andra personen.
Lycka till!
Kram, Kix