Fick ingen semesterersättning....
16.06.2014
Hej! Jag jobbade förra året på ett företag i 3 månader, 35-40 timmar i veckan genom hela sommaren. Först nu upptäckte jag att jag inte fått semesterersättning för det. Jobbar i år igen på samma ställe. Har kollat alla kontoutdrag och också alla kvitteringar på min lön, men under lomakorvaus står ingenstans något annat än 0,00 euro. Vad ska jag göra, det har ju nästan gått ett år? Har jag rätt att begära att de betalar min semesterersättning från förra året som de borde betalat redan i höstas? (hade alltså inte heller någon betald semester, så ingen semesterpenning ska eller har heller betalas). Det handlar ju ändå om ett par hundra euro! Utöver det, har jag rätt att få någon ränta på pengarna i och med att de underlåtit att betala dem, eller är det jag som borde ha upptäckt detta tidigare? utan pengar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
19.06.2014
Hej du!
Svår fråga, nu utmanade du oss lite! :D
Men nu har vi läst igenom AKTA (alltså Allmänt kommunalt tjänste- och arbetskollektivavtal) här på kontoret och enligt vår bedömning borde du nog absolut ha rätt att få din semesterersättning. Det beror nog också på vilket kollektivavtal ditt företag använder, det är ju svårt att säga när du inte skriver inom vilken typ av företag du jobbar. Du kan annars läsa mer om AKTA och dina rättigheter som arbetstagare här.
Kolla alltså upp det här nuuu! Prata med din arbetsgivare/förman eller annars den som har hand om ekonomin. Ta med dina löneutdrag så går det snabbt och smidigt. IFALL det är så att du av nån anledning inte har rätt till semesterpenning så får du ju höra det då också. Nä, gå och prata med nån nu, det har du all rätt till som arbetstagare!
Lycka till!
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica