Högskolestudier
03.03.2020
Hej! Jag är intresserad av att söka vidare till Barnmorska. Jag är 100% säker att jag vill bli sjukskötare vilket jag även blir på barnmorskeutbildningen. Jag undrar om jag kan hoppa av barnmorskestudierna och endast bli sjukskötare om jag märker att det inte passar mig? Liksom inte söka in på nytt utan bara byta ner till sjukskötare från barnmorska. Gäller Novia i Vasa.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.03.2020
Hej.
På Novia svarar de att du kan söka in till barnmorska och om du märker att studierna inte passar dig så kan du anhålla om byte av utbildning till sjukskötare. Det är en anhållan som förstås kan avslås, men hittills har det inte varit några problem att göra så här. Att göra tvärtom går däremot inte, alltså att börja på sjukskötarutbildningen och anhålla om byte till barnmorska, då det är mycket svårare att komma in till barnmorskeutbildningen och vi alltid har fulla grupper.
Det är som sagt inte så lätt att få plats på bm-utbildningen, men du kan ansöka och sätta sjukskötare som andra plats. Får du inte plats på barnmorskeutbildningen kan du börja på sjukskötarutbildningen och nästa år ansöka om barnmorske-plats igen i gemensam ansökan och får du då plats så kan du byta.
Så kort och gott - ja, det skulle antagligen lösa sig.
kram
Tessi