Jobb som 15:åring
05.11.2021
Hej jag undrar om och hur jag skulle kunna hitta jobb som en 15:åring. Jag har dåliga kunskaper i finska men jag kan engelska mycket bra. Går det ens att hitta ett jobb när man är så ung och inte kan finska så bra? Jag skulle behöva mer pengar.

Ungdomsinformatör Kix svarar
09.11.2021
Hejsan!
Många företag sätter ut lediga jobb på olika nätsidor, varav DEN HÄR är en av de mest använda. Det löns att kolla regelbundet eftersom annonser tillkommer och tas bort vartefter. Där kan du först i region-rutan skriva in var nånstans du söker, exempelvis vilken kommun. Du kan också filtrera mellan olika sorts jobb. Dock tror jag tyvärr inte det finns många jobb där som passar för någon i din ålder, men man kan alltid kolla iaf!
Information om jobb kan du också få genom att själv kontakta arbetsgivare och fråga om de har behov av lite extra arbetskraft. Så du kan fundera på om det finns något företag du skulle vilja jobba för och skicka vad som kallas för en "öppen ansökan" åt dem, där du helt enkelt berättar om dig själv och att du söker ett jobb. Du kan också skriva varför du skulle vara intresserad att jobba för just DEM. Det att man själv tar kontakt på det viset visar också att man är driven och har framåtanda, vilket arbetsgivare brukar uppskatta.
Du kan också mellan varven prova att bara googla din kommuns namn + "lediga jobb" och se vad som dyker upp.
Församlingen brukar ha sommarjobb för unga, nu är det ju kanske inte riktigt säsong för det men går ju att också höra med dem om de har nåt man kan göra på vintern?
Det är lite begränsat med vilka arbetsplatser som tar in människor som ännu inte är myndiga och inte är klart utbildade, så därför kan jag starkt rekommendera att du sätter ut ordet om att du söker jobb också hos exempelvis grannar och släktingar och sånt. Erbjud dig att ta dig an små snuttjobb som man kan behöva hjälp med på gården/i huset, exempelvis kratta löv, skotta snö, tvätta fönstren, vara barnvakt, gå ut och gå med hunden, ta hand om gårdsdjur, etc. Många bäckar små som kan ge extra fickpengar! Kanske kan du göra någon sorts lapp med dina kontaktuppgifter som du sätter ut till folks postlådor, och ser om nån nappar? Eller så kan du göra en facebookpost om att du söker jobb, och be någon av dina föräldrar att dela den på sin sida (jag tänker facebook nu främst för att det är där såna människor som är i sån ålder att de kunde anställa dig mest hänger).
Gällande språket så borde det nog inte vara ett problem, så länge som du inte jobbar med direkt kundbetjäning. Dessutom är kommunen du bor i rätt svenskspråkig. Men våga ändå söka till ställen där du får utmana dina språkkunskaper lite, för man lär sig finska bäst av att utsätta sig för det irl :) Talar av egen erfarenhet, min finska var också jättedålig förr (och jag vågade inte prata), innan jag "tvingades" börja använda finska på mitt förra jobb. Då blev det snabbt mycket bättre!
Kom ihåg också att du inte ska ta på dig nåt sånt jobb som är för stort och tidskrävande, alltså inget som tar bort tid och energi från din skolgång, som på sätt och vis just nu är ditt huvudsakliga jobb. Fundera på hur många timmar extra i veckan du har att sätta ut, för du ska ju hinna vila någon gång också. Ingen vits med extra pengar om man ändå är för trött för att njuta av dem :)
Lycka till!!
Mvh, Kix