Jobbångest jag också
13.01.2015
Hej! Jag läste frågan om ångest inför att söka jobb och jag känner sååå igen mig. Jag kommer att bli utexaminerad nu i vår och har ångest över hur jag ska hitta ett jobb då jag tidigare bara har haft sommarjobb eller inhopp på saker som inte direkt rör min utbildning. Jag har så svårt att placera mig i arbetslivet och se mig själv som kunnig, som experten. Det känns som jag fortfarande har så mycket kvar att lära. Jag har haft praktik men det har inte gett mig så mycket, har i princip bara blivit råddigare.
Till skillnad mot hen som ställde förra frågan så går jag på yrkeshögskola men jag kan ångra det lite också. Jag kommer få ett yrke och är därmed LÅST i den rollen. Hade jag valt uni hade jag kanske kunnat skräddarsy min utbildning på ett annat sätt och det hade gett mig större valmöjligheter. Tänk om jag tröttnar på mitt yrke eller inte alls trivs på min arbetsplats? Det finns inte direkt så många valmöjligheter för mig. (Jag är också dålig på finska, försöker lära mig men det går inte så bra, har inget språkhuvud direkt).
Jag måste också säga att jag känner ångest inför att mitt flexibla liv kommer att ta slut. Jag trivs bra som studerande. I arbetslivet kommer jag VARJE dag att gå till ett jobb, komma hem igen, se på tv, äta mat och gå och lägga mig. Jag får lite panik då jag tänker på det. Som studerande kan man välja sina dagar ganska fritt. Jag kan sova en hel dag om jag vill, jag kan jobba en dag om jag vill, jag kan gå på föreläsning, jag kan jobba på något projekt i skolan, jag kan gå ut och dansa hela natten på en tisdag om jag så önskar. Det ordnas massor med evenemang i alla former för studerande, man lär känna andra människor och kommer nära sina klasskamrater på ett sätt som man verkligen inte gör i arbetslivet. Jag tycker så om att kunna välja själv vad jag gör och att kunna påverka min dag och hur den ser ut. Jag tycker faktiskt till och med om själva skolan, att gå på föreläsningar, lära mig nya saker och utvecklas. Ibland har man riktigt intressanta föreläsare. Jag tycker faktiskt t.o.m. om att plugga på tent, att ta in information och känna att jag bemästrar något och sedan känna mig lite klokare efteråt :) Jag kommer att sakna studielivet så mycket och förstår inte hur jag ska klara av att leva ett så inrutat liv där jag går till ett jobb varenda dag och det aldrig händer något utöver det vanliga. Jag är en människa som trivs med förändring och nya saker. Dessutom är jag ju fortfarande ung, jag vill resa och uppleva, leva livet!
Så jag väntar också på svar om jobbångest. Hur går man tillväga för att söka jobb, hur snabbt måste man kontakta kela för att få arbetslöshetsunderstöd, hur gör man i arbetslivet då cheferna förväntar sig att man ska vara nyutexaminerad men ändå ha mååånga års erfarenhet och hur står man ut med arbetslivet (hehe)? Saknar inte ni studielivet? (Kanske inte, ni har ju världens bästa jobb :))
arbetslös

Ungdomsinformatören Sanna svarar
19.01.2015
Hejsan!
För det första måste jag få skriva att det inte behöver bli sådär trist bara för att man blir färdig med sina studier och börjar jobba. Man bestämmer själv om man vill ha ett inrutat och kanske lite tråkigt liv. Man är själv sin egen lyckas smed brukar det ju heta och det stämmer nog. Ingen annan gör ens liv eller ens jobb intressant, man måste nog anstränga sig lite själv också.
Allt kul i livet behöver inte vara slut när man studerat färdigt, det kan tvärtom vara en början på en massa kul :) Precis som du skriver är du ung och vill uppleva saker och ting, resa mm. Vem har sagt att du inte skulle kunna resa? Du kanske kan hitta ett jobb inom din bransch utomlands? Eller så far du ut i världen och jobbar dig fram med vad som nu råkar finnas. Man måste ju inte bara jobba med det man är utbildad till ;) Festa hela natten kanske inte funkar om du börjar jobba 07.00 följande morgon, men å andra sidan när man är ung klarar man nästan vad som helst. Du kan ju sova på eftermiddagen sen.
Ett jobb behöver ju inte heller betyda 8-16 må-fre. Du kanske inte får 100% jobb, du kanske får 75% eller 50% det kan hända att du får ett skiftesjobb, då kan du ha vardagar ledigt och jobba helger och kvällar. Allt förstås beroende på vad du kommer att börja jobba med. Men inget är ju hugget i sten. För 40 år sen stannade man kvar på sitt första jobb tills man blev pensionär, det gör inte många i dagens Finland. De allra flesta känner efter nåt år att de vill byta, kanske gå en helt ny utbildning, många hittar inte rätt med första eller ens andra utbildningen. Vissa brukar säga att man inte ska vara längre än max 10 år på samma ställe, då är det dags att byta för att inte stagnera, det kan stämma för vissa men inte för andra. Du ska göra så som det känns bäst och mest rätt för dig. Det är du själv som formar din fritid till något som ger dig kraft och energi att orka i vardagen. Du kan ju fylla den med vad som helst, danskurs, keramik, konst, träning eller läsa, vad som helst :) Ditt liv kan vara hur kul och omväxlande som helst. Behöver inte alls vara långtråkigt och enahanda.
Du kan alltid läsa vidare på öppna universitetet, ta kurser som du tycker verkar vara intressanta. Beroende på om du jobbar och hur du jobbar kan du säkert ta kurser även dagtid. Som sagt var så är det mycket vanligt idag att folk byter inriktning efter en tid, man utvecklas och börjar tänka annorlunda och så vill man byta. Det är helt ok, det finns bra möjligheter idag. Enda hindret är du själv som kanske låser fast dig i något som inte känns bra.
Sen beror det igen en gång på dig själv om du vill att ditt liv inte mera ska innehålla en massa evenemang eller om du fortsättningsvis vill ha en massa omkring dig. Det finns tusentals föreningar och grupper där man kan gå med för att fylla sina dagar med liv. Om man inte hittar någon färdig grupp som sysslar med det man vill göra är det inget som hindrar att du startar en sån grupp. Man kan visst komma nära sina arbetskompisar och andra vänner, fast det under studietiden känns som att man aldrig mera kommer att känna samma sahörighet med någon. Men där är det igen upp till en själv hur man ställer sitt liv.
Det är bra att du tycker det är roligt att lära dig nya saker, det behöver du inte heller sluta med för att du blir klar med din utbildning det är ju bara den första utbildningen, du kan ju skaffa hur många som helst under livet :)
Du kommer nog att få all information du behöver om hur du ska gå vidare efter examen från skolan, allt om anmälan till Fpa osv. De har också kontakt så Fpa kommer att få information om att du blivit färdig från skolan och skickar nog ut brev till dig. Om du vill kan du också gå in till ditt närmaste Fpa kontor så kan de berätta mera.
Du kommer helt säkert att stå ut och om det känns att du behöver förändring så söker du dig till nåt annat, lås inte fast dig i något gammalt att du skulle vara fast för evigt där var du börjar som ung. Du har hela livet och alla möjligheter framför dig :) Ingen här på Decibel kontoret är här på sin första arbetsplats, vi har alla provat på andra saker innan vi kom oss hit. Du har så rätt i att vi har världens bästa jobb, men det kan du också ha, om du gör det till världens bästa jobb. Det finns inget som är färdigt perfekt och rätt, man måste göra det till det perfekta och rätta stället just för en själv :)
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna
ps. hör gärna av dig igen med mera funderingar