jultomte. svara snabbt!
22.12.2014
Hej. Jag ska vara jultomte 24.12 till flera familjer jag inte känner. Jag är en tjej och har ALDRIG varit tomte eller sett hur en tomte gör sitt "jobb" alltså jag vet inte vad man gör och säger eller kan tala om med barnen o föräldrarna. Kan ni snälla hjälpa mig o skriva hur man gör från att banka på dörren till att gå ut ur dörren? Och vad man kan säga/prata om ovs :) tack? abc

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2014
Hej, abc
Tänk vilken ära att få vara jultomte :) Vi ska gå genom ALLT så du inte behöver vara nervös.
När du kommer fram till ett hus, kan det ju hända att nån vuxen märkt att du kommer och kommer emot i dörren och visar var du ska ta paketen och visar dig in, i annat fall så följer du detta: Du börjar med att banka på dörren, Börja med att säga det traditionella "Hallå hallå, Finns det några snälla barn här?" Då märker familjen att du har kommit och barnen kommer antagligen att komma rusande, om de inte är av den mera blyga sorten som kryper upp i mammas eller pappas famn ;) Du går in dit där folket sitter, antagligen ett vardagsrum. Du kan om du vill säga nåt om att du nog hört av små tomtarna att barnen i det här huset har varit rätt så snälla, det har väl varit någon liten grej, he he he  men i det stora hela så har det gått bra :)
Antagligen kommer nån vuxen, kanske pappan att bära fram julklapparna som ska delas ut. (Om man har jultomte så har man dem ju inte under granen.) Om de inte tar fram en stol till dig så kan du säga med lite grov och gammal röst att tomten nog borde få en stol att sitta på då han är så gammal. Det är lättare att sitta då du ska plocka upp och dela ut julklapparna ;) Nåja, sen börjar du plocka fram paketen och läsa vad det står för namn på dem. Alla måste komma efter paketen till dig, du är ju gammal och trött och får sitta på stolen och dela ut ;)
Om det verkar som att någon får jätte många och nån annan inte börjar få något så kan du ju säga att nämen nu måst vi nog hitta nån till den där lilla flickan/pojken också. Så de vuxna förstår att nu måste de söka fram nåt till den som inte fått nåt ännu.
Hos oss har vi alltid haft så att man tackar tomten och tar i hand när man tar emot paket, det kan du gärna göra om det lyckas. Är det jätte små barn som är rädda eller gråter ska du ju inte propsa på det men annars.
Ifall de har massor massor med paket så kan du nog efter ca 15 minuter säga att nu har nog tomten bråttom vidare till nästa ställe, det är ju många som väntar på sina paket och kanske de kan dela ut resten själva. Men det kan ju också hända att de har passligt med paket och du kan dela ut allt. Sen när det är klart kanske nån vill komma och sitta en stund i famnen och ta kort, det går säkert helt bra också. Kanske i något hus vill de dansa lite ringdans med tomten, då får du göra det, alltså typ sju vackar flickor i en ring, räven raskar och liknande.
Sen säger du att nå, nu måste jag nog fara vidare till nästa hus, så jag hinner hem till tomtemor nångång i kväll också. Du kan avsluta med att säga att du hoppas att du får komma tillbaka nästa jul om barnen lovar att vara snälla också nästa år. Sen säger du Hej, hej och God jul och så går du ut. Du kan gärna gå lite gammalt och krokigt och eventuellt halta lite ;)
Jag hoppas du fick de tips och råd du behöver nu, hör av dig igen om något blev oklart!
Lycka till från ungdomsinformatören Sanna