Snippan
31.10.2024
Hej, min Enna blygdläpp är såhär längre/större en den andra är det nått jag skall fara orolig över eller jag kan som göra når åt för jag skäms över det? Dammsugaren
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
08.11.2024
Hej och tack för din fråga!
Jag är ledsen att du känner så här på grund av din egen kropp för det du beskriver är absolut inget du behöver vara orolig över, eller skämmas för. Det är inget farligt, utan helt naturligt och du behöver inte göra något åt det. På samma sätt som till exempel våra ansikten, så har varje könsorgan sitt unika utseende. Således kan det finnas stora variationer mellan hur olika kvinnors underliv ser ut. Vissa kvinnor kan till exempel ha större/längre inre blygdläppar än yttre blygdläppar, vilket gör att de inre syns mer utanför de yttre blygdläpparna, medan det kan vara tvärtom för andra kvinnor. På samma sätt kan även de yttre blygdläpparna variera sinsemellan i såväl storlek, som färg.
Att den ena blygdläppen är större än den andra beror troligtvis på att svällkropparna inuti den ena blygdläppen är större än svällkropparna inuti den andra blygdläppen. Svällkroppar är en tvättsvamp-liknande vävnad som möjliggör erektion genom att suga åt sig blod när man blir upphetsad. Eftersom svällkropparna sväller upp när man blir kåt, kan storleksskillnaden mellan de yttre blygdläpparna vara ännu tydligare när man är upphetsad och/eller efter att man haft sex. Detta är absolut normalt och beror helt enkelt på att vi människor inte är helt symmetriska.
Om du ännu känner dig tveksam, eller vill se exempel på hur varierande kvinnors underliv faktiskt kan vara, så rekommenderar jag att du googlar "the great wall of vulva", som är ett konstverk bestående av gipsavgjutningar av alldeles vanliga kvinnors underliv. Konstverket visar hur unika, men samtidigt lika kvinnors underliv är. Vissa har mer asymmetriska blygdläppar än andra – men alla är lika perfekta.
Du behöver inte ändra på något – du är perfekt som du är.
Kram,
Viveca