sommarjobb-närpes
07.01.2016
Hej! I år kommer vara andra året som jag sommarjobbar. Förra året jobbade jag på ett packeri med finfin lön men funderar om jag vill prova något annat eftersom jag inte tycker om när det är samma sak hela tiden. Så när börjar ansökningstider och när brukat företag annonsera ut? Om man vill arbeta för staden eller sydpolen när ansöker man då och hur? Har sån ångest inför dehär med sommarjobb och vill verkligen ha ett arbete som jag tycker om att åka till och trivs och inte behöver kännas som ett "måste". Fröken fräken

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.01.2016
Hej!
Du är nog riktigt rätt tid ute, de flesta firmor brukar börja ungefär den här tiden att söka sommarjobbare.
Stadens sommarjobb brukar vara bara 4 veckor, lönen ca 700 euro. I fjol togs mycket färre sommarjobbare till staden, och det är många som söker. Men om man inte söker så kan man ju inte få ;)
Sydpolen har ströjobb men ger ingen egentlig lön (om du inte har megatur, en fick ett riktigt sommarjobb via oss men det är synnerligen ovanligt). Jag skulle råda dig att söka till staden, men gardera dig och söka andra vägar också för att inte riskera att bli utan om du satsar allt på bara ett kort.
Det som gäller på alla ställen är att det alltid löns att man går personligen och presenterar sig till de ställen där man skulle vilja jobba. Det är alltid bättre då de sett en och fått en bredare bild än vad man kan ge via en vanlig ansökan.
Det är viktigt att man trivs med sitt jobb, det har du alldeles rätt i :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med hjälp av Anki