Sommarjobb på dagis
31.03.2015
Jag undrar om man som 15 åring kan jobba på dagis under sommaren, eller kan man äns sommarjobba på dagis? Och isånafall, vad är lönen ungefär?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.04.2015
Hej!
Visst kan man sommarjobba på dagis, men det varierar väääldigt mycket från dagis till dagis och kommun till kommun vem som kan jobba, vilka månader, med vilken lön osv. Tex i Korsholm kan man, om man blir vald av alla sökanden, jobba en månad på ett av en handfull dagisar, men alla utom ett är stängt i juli. De som anställs ska vara födda 1993-98 och många av dem har nog påbörjat en utbildning som passar, som närvårdare, socionom eller till och med barnträdgårdslärare.
Nu vet vi inte vad som gäller i just din kommun/stad, vi har exempelvis inte sett några annonser om lediganslagna platser. Så vårt förslag är att du helt enkelt går till eller ringer sådana dagisar som du skulle vara intresserad av och frågar. Brukar de ta sommarjobbare och skulle du i så fall ha en chans? Dessvärre börjar du vara rätt sent ute, många sommarjobbsansökningstider brukar gå ut redan i mars, till och med runt sportlovstider - men du förlorar ju inget på att fråga! Det kan åtminstone vara till hjälp inför kommande år att de har sett dig och vet ditt namn :)
Har du kollat Arbetspoolen i din kommun/stad? Med lite tur ordnar just den kommunen barnvaktsutbildning och då skulle du ha en chans att tjäna lite pengar och erfarenhet genom att passa barn i sommar. Du hittar din Arbetspools kontaktuppgifter genom www.arbetspoolen.fi.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott