Sommarjobbet
13.04.2014
Hej
Finns det något företag eller någon privatperson inom Närpes - kristinestad som skulle möjligen behöva någon sommararbetare i sommar? Jag har sökt febrilt efter ett sommararbete hela våren, men inte fått något, det irriterar mig. Jag vet inte vad jag ska göra om jag inte hittar något. Jag skulle vilja ha något som har med naturen att göra. eller trädgårdsarbete.
Kan ni snälla hjälpa mig? Om jag får ett så har jag möjlighet att jobba Juni månad. Benjamin

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.04.2014
Hej Benjamin!
Äsch, vi hittar inte heller riktigt någon typ annons om sommarjobb i din trakt, ett städjobb bara. Men håll ögonen på mol.fi i alla fall (du har säkert redan sökt via http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/) (även städjobbet finns där). De flesta ansökningstider har nog gått ut nu, så det ser lite illa ut med chanserna.
Så nu återstår bara att själv traska in på ALLA tänkbara ställen och fråga om de råkar ha något åt dig. Kolla med växthusen, handelsträdgårdar, blomförsäljning osv till att börja med. Kolla sedan allt annat du kan tänka dig att har med natur att göra, som jordbruk, skogsbruk, stall... Se dig omkring i byarna, vad finns där för företagare? Googla på någon yrityshaku din hemkommun och se vad du får för idéer. Satsa även på "många bäckar små", dvs snuttjobb, timjobb och annat smått och gott.
Och kolla www.arbetspoolen.fi! Där kan du få både korta uppdrag och regelbundan uppdrag - och kontakter och idéer på mera att göra!
Kolla också den här sidan för mera tips: http://www.teekkarintyokirja.fi/sv/sa-har-hittar-du-jobb
Hoppas du hittar något!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott