Utomlands
08.11.2016
Hej! Jag har svårt att få jobb i Finland trots utbildning och otaliga jobbsökningar, är trött på det politiska klimatet här och annars också bara trött på landet. Jag vill väldigt gärna flytta utomlands, åtminstone för en tid, och jobba. Jag har registrerat mig på Eures och Nordjobb och kollar dessa portaler ofta. Finns det andra sätt man kan försöka få tag på ett jobb? Kan mna åka på nån sorts arbetspraktik utomlands? Helst inom Europa till att börja med :) isbiten
Ungdomsledaren Lina svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.11.2016
Hej Isbiten vi ska höra med en av våra experter som känner till massor om att studera utomlands. Återkommer med mera svar.
Här kan du hitta en del information: https://studieinfo.fi/wp/stod-for-studievalet/studier-utomlands/
Mera här: http://www.cimo.fi/forstasidan
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Ja, vem blir inte trött på det politiska klimatet här?  Speciellt nu då novembervädret ger sig till känna, skulle det nog vara skönt att bara fara utomlands. Jag ska försöka dela med mig av mina erfarenheter, men om du inte tycker att du får ut något av mitt svar så får du gärna höra av dig hit igen, så kanske det finns någon annan i nätverket som har bättre råd att ge.  Du skriver inte hurudan utbildning och arbetserfarenhet du har i bagaget, så svaret blir kanske lite generellt på grund av det. Du har ju också själv börjat leta, både på EURES och Nordjobb. Har du kollat CIMO:s sidor (cimo.fi), de har mycket info om olika slags internationella utbyten. Kulturfonden har ju också några prakitkplatser utomlands som borde vara öppna att ansöka om nu. På mol.fi kan det ibland dyka upp någon arbetsplatsannons även utomlands, har för mig att Disneyland i Paris rekryterar dessa tider i Finland inför den kommande sommarsäsongen. ÅA:s Arbetsforum brukar också annonsera om både arbeten och praktikplatser utomlands på sina sidor: http://www.aarresaari.net//index.php?13&uniid=8&lang_id=4
Norge brukar ju vara populärt att fara till, man ser också ibland att de annonserar genom våra inhemska kanaler efter arbetskraft. Det går säkert att googla sig fram till svenska och norska internetsidor som förmedlar arbetskraft både i Sverige och i Norge, om du prövar. Finska arbetstagare brukar säkert vara populära där. 
En annan idé är ju att ta kontakt med Föregångarna och boka tid dit, kanske de har några råd att ge på vägen: http://www.foregangarna.fi/
Programmet Erasmus+ ordnar volontärutbyten: http://www.cimo.fi/program/youth_in_action/europeisk_volontartjanst_evs
Man arbetar alltså som volontär i ett land, för det mesta inom Europa, och får resa, mat och uppehälle ersatta + en liten fickpeng varje månad. Inget man blir rik på pengamässigt, men rik på erfarenhet blir man säkert.  Om du blir intresserad av EVS, kan du gärna höra av dig till decibel, så kan jag försöka nysta vidare i det.
Sedan kan man förstås fara till en plats man är intresserad av och bara gå runt och leta arbete, t.ex. på caféer och restauranger. Kanske det är lättare om du först bestämmer vilka länder du skulle kunna tänka dig att fara till och på så sätt avgränsa var du söker arbete. Då kan du ju börja googla efter arbetsförmedlingar i dessa länder och via dem eventuellt hitta något arbete som passar dig. Stora kryssningsfartyg finns ju att hoppa på om du har arbetserfarenhet som kunde passa på dem.
Som studerande brukar det ju vara lättare att hitta olika arbetspraktiker som man kan fara på via skolan, men jag utgår från att du inte längre studerar. Länkar ännu till en sida var du eventuellt kan få något tips: http://www.maailmalle.net/
Hoppas du fick åtminstone något ut av detta, och hör gärna av dig igen om något lämnade oklart.
Lycka till!
Hälsar Storasyster Lina