Ingen mens efter p-piller
28.05.2023
Hej, jag har ätit p-piller i ungefär 2 år och har nu slutat eftersom jag ska prova på att använda p-ring istället. Det är några veckor sedan jag hade min sista mens, alltså ”sockerpillerveckan” och jag undrar nu hur länge det tar innan jag får min mens. Är rädd att jag skall ha blivit gravid även om jag har använd kondom sedan jag slutat äta pillerna. Min mens var lite oregelbunden innan jag började äta p-piller men under tiden jag ätit dom så har den alltid kommit väldigt regelbunden. Borde jag vara orolig över att jag skulle kunna vara gravid eller är det vanligt att mensen är väldigt sen när man slutat med p-piller? Och hur länge ska jag vänta på mensen innan jag skulle behöva kolla upp det?
Tacksam för svar Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.05.2023
Hej,
Om man skall byta preventivmetod från t.ex. piller till ring (eller tvärtom) så skall man helst göra det genast, d.v.s. att man inte tar en paus mellan de olika metoderna (efter sockerpillren lägger man in en ring istället för att börja på en ny karta). Detta för att undvika att hormonnivåerna skall röras till så mycket och att risken för blodpropp ökar. Men i ditt fall blev det en paus emellan och då är det inte mycket vi kan göra åt saken i nuläget annat än att vänta på mensen så att du kan lägga in ringen.
Tyvärr är det nästan omöjligt att säga hur länge det kommer att ta innan din mens dyker upp. För vissa är mensen direkt regelbunden igen, d.v.s. den dyker upp precis då den borde göra det, medan det för andra tar längre tid. Det kan bero på att kroppen är ovan vid att igen sköta det hormonella systemet helt själv, men det kan också bero på att alla kroppar är olika och har olika lång menstruationscykel. Det är inte så att mensen automatsikt blir sen för att man har ätit p-piller. Du skriver att din mens kunde vara oregelbunden innan du började med piller, men det är ju inte heller ovanligt att mensen är det hos unga tjejer. Du skriver att det är "några veckor" sedan du hade din sista mens, men jag vet inte om det betyder 2 veckor, 4 veckor eller 6 veckor?
På basen av det du skriver så verkar det osannolikt att du nu skulle vara gravid, men det vet du trots allt bättre än jag.
Jag rekommenderar att du helt enkelt väntar på mensen. Det går att börja användningen av ringar mitt i en pågående cykel men det är alltid lite mer krångel med det. Om det skulle vara så att din mens inte dyker upp inom den närmaste månaden så tycker jag att du skall kontakta din preventivrådgivning och rådgöra med dem om hur du går vidare.
Fortsätt använda kondom så länge ni väntar, och försök att inte stressa <3
Kram,
Tessi