Sommarjobb
26.02.2018
Hej! Jag är väldigt intresserad av att ha ett sommarjobb nu under sommaren men det känns som om jag är sent ute med att börja söka sommarjobb nu. Är jag sent ute? Jag skulle också vilja få rekommendationer på sommarjobb-platser då jag inte har några idéer. Jag skulle helst vilja ha något sommarjobb i Pedersöre området eller i Jakobstad, var kan jag ansöka och hur? Borde jag gå in till affärerna eller göra det på nätet? Jag vet redan om kommunens sommarjobb och att man kan ansöka till Fresh sallader men skulle gärna ha många alternativ att välja mellan. Jag är öppen för att arbeta med vad som helst så släng bara ut förslag! Nyfiken tjej

Ungdomsinformatör Ida svarar
27.02.2018
Hejsan!
Det är just den här tiden alla söker sommarjobb. Jag skulle inte säga att du är sent ute. Jag länkar här en sida där annonser för lediga jobb finns, finns några sommarjobb att söka till där (Fresh finns bland annat där). Det lönar sig att kolla sidan varjedag, ifall det kommer upp några nya jobbannonser.
Jag skulle föreslå dig att du börjar ringa runt till olika affärer och kollar om de behöver sommararbetare. De skulle vara bra om du besöker ställen och frågar, eftersom du kan ha en större chans att få jobb om de har sett dig och träffat dig.  Då får du också mera info om du behöver skicka in en arbetsansökan.
Här listar jag upp olika ställen du kan kontakta:
- Sale, Kållby
- Sale, Bennäs
- Neste, Edsevö
- K-supermarket, Jakobstad
- Citymarket, Jakobstad
- Prisma, Jakobstad
- K-market, Jakobstad (finns flera)
- PCS (städfirma), här kan du skicka in ansökan
Hoppas du hittar något sommarjobb. Lycka till! :)
Hälsningar Ida