Sommarjobb utomlands
26.09.2014
Hej!
Jag har funderat på att söka sommarjobb utomlands, helst i Stockholm eller i Tyskland någonstans. Jag är ju inte 18 under tiden jag vill jobba och därför kan jag inte söka via nordjobb. Jag tänker mig något enkelt jobb som t.ex. i en glasskiosk eller något liknande men vet inte alls hur jag skall få kontakt med någon? har ni några tips? -

Ungdomsinformatören Jenny svarar
30.09.2014
Hej på dig,
och tack för din fråga!
De flesta arrangörerna som just Nordjobb och Allianssi har 18 som åldersgräns för att kunna jobba utomlands bl.a. eftersom arbetsgivarna anställer i regel de som redan har fyllt 18. Det finns ändå andra alternativ:
Elevutbyte = Man kan via sin skola delta i olika elevbyten. Din studiehandledare kan säkert hjälpa dig med detta.
Utbyte till Tyskland = man kan resa till Tyskland och bo hos en familj och lära sig språket. Kolla gärna webbsidan Suomi-Saksa Yhdistysten Liitto (www.ssyl.fi). Kan läsas på finska och engelska.
Språkkurs utomlands = Till exempel EF (Education first) ordnar språkkurser utomlands.
Sommargymnasium = man kan studera några veckor på gymnasium utomlands, t.ex. i Europa. Mera information hittar du på http://www.kesalukioseura.fi/ruotsi/lukiot.html och maailmalle.net
Läger (Platform) = en del ungdomscenter ordnar några veckors resor utomlands.
Om du blev intresserad av någon av de här som jag uppräknade, ger jag gärna mera information om just det alternativet. Om du vill kan du också fråga av din studiehandledare.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny