Tror jag är gravid 24/7
25.05.2023
Hej! Jag tror varje gång jag har haft sex att jag kommer bli gravid. Jag har gått på ppiller men nu har jag bytt till pring. För ca 4 veckor sedan tog jag ett dagen efter piller för jag hade glömt ppillret dagen före jag hade sex, men tog det precis före jag hade sex. Jag tog graviditetstest 3 veckor senare och det var negativt. Tog även ett för några dagar sedan för jag hade pregnancy scare. Jag hade även sex för ca. En vecka sedan. Då hade jag nyss börjat på min pring och hade haft i den i prick en vecka. Min mens slutade även dagen före jag hade sex då. Men är inte säker om jag började på mensens första dag, det kunde ha varit andra eller tredje dagen också. Nu igen tror jag att jag kommer bli gravid. Hjälp mig tack

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.05.2023
Hej,
Jag skall försöka gå igenom det du har skrivit och lugna dig :)
Du har alltså ätit p-piller tidigare, och då du glömde ett piller så tog du ett akut p-piller. tre veckor efter det testade du dig för säkerhets skulle, precis som man ska, och testat var negativt. Sedan bytte du direkt till en ring, vilken du hade haft inne i en vecka i det skedet du hade sex. Därmed behöver du inte oroa dig över att du skulle vara gravid.Om du skulle ha blivit gravid den gången du glömde ditt piller så skulle det ha visat positivt då du testatde dig, och eftersom din ring hade varit inne i en vecka då du hade sex senast så har skyddet av ringen hunnit bli tillräckligt för att du skall kunna vara säker. Då spelar det heller ingen roll även om det skulle ha varit på mensens andra eller tredje dag du lade in ringen - OM det var en paus mellan dina p-piller och det att du satte in ringen så skulle skyddet ha byggts upp igen under de sju dagarna som ringen var inne.
Så nu kan du pusta ut och bara följa med. Med ringen måste man ju inte komma ihåg den alla dagar som med piller, men tänk ändå på att lägga t.ex. påminnelse i telefonen då du skall ta ut ringen och sedan lägga in en ny så att du inte glömmer bort det.
Kom också ihåg att dina blödningar kan vara annorlunda nu då du har ring istället för piller - men att det antagligen beror på att din kropp är ovan vid den nya metoden. Ta det lugnt.
Kram,
Tessi